Historia współczesnej muzyki japońskiej sięga lat 50. Wówczas to jej pionier - Toru Takemitsu - połączył zachodnie środki wykonawcze oraz wpływy europejskiego impresjonizmu i ekspresjonizmu z orientalnym, niedramatycznym poczuciem czasu oraz szczególną wrażliwością na brzmieniowe bogactwo pojedynczego dźwięku. Ta atrakcyjna synteza wyznaczyła kierunek rozwoju nowoczesnej muzyki nie tylko w Japonii, lecz także na całym Dalekim Wschodzie.
Jednym z najwybitniejszych spadkobierców linii orientalnych awangardzistów jest dziś Japończyk Toshio Hosokawa. Urodzony w latach 50. kompozytor studiował m.in u Isang Yuna (ojca współczesnej muzyki koreańskiej), a międzynarodową sławę zyskał za sprawą subtelnej, zakorzenionej w tradycjach swojego kraju symbolice dźwiękowej oraz kontemplacyjnej aurze utworów, która nie wyklucza jednak wyrazistej, nieraz wręcz drapieżniej brzmieniowości.
Hosokawa komponuje na zamówienie najważniejszych festiwali muzyki współczesnej na całym świecie, ale też jako współpracownik i rezydent tak znakomitych, głównonurtowych zespołów, jak Tokijscy Symfonicy, Deutsches Symphonie Orchester oraz, last but not least, Cleveland Orchestra.
Program:
Claude Debussy Popołudnie fauna
Toshio Hosokawa Women Dreams (prawykonanie)
Richard Strauss Życie bohatera op. 40
Wyk. Cleveland Orchestra, Franz Welser-Möst - dyrygent
(Lucerna, 28.08.2010)
21 grudnia (wtorek), godz. 19:00