Geniusz Bacha pod smyczkiem Rachel Podger - transmisja w Dwójce!

Ostatnia aktualizacja: 06.07.2011 10:00
Znakomita skrzypaczka barokowa zaprezentuje dwa recitale na festiwalu w Gironie. W środę i czwartek będziemy je transmitować na antenie Dwójki.

Angielskiej skrzypaczki Rachel Podger nie trzeba przedstawiać polskim melomanom. Kojarzona jest z działalnością w zespole The English Concert, obecnie kieruje Orkiestrą Wieku Oświecenia. Jest częstym gościem w Polsce, współpracowała z Arte dei Suonatori, a jesienią wystąpi podczas festiwalu Wratislavia Cantans.

Do barokowych skrzypiec nie trzeba jej było przekonywać: brzmieniem jelitowych strun zachwyciła się od pierwszego razu i natychmiast zapragnęła spróbować gry na dawnym instrumencie. Nie było to, wbrew pozorom, łatwe, bo jej nauczyciel uważał ruch wykonawstwa historycznie poinformowanego za chwilową modę, na którą nie warto tracić czasu. Ta kontrowersja pomiędzy uczennicą a mistrzem skończyć się mogła tylko rozejściem się ich dróg. Dziś Rachel Podger jest czołową skrzypaczką barokową i jak może ułatwia młodym ludziom kontakt z barokową wiolinistyką: jest profesorką w Guildhall School of Music & Drama, uczy także w Walii, Niemczech i Danii.

Początek
Początek I Sonaty g-moll

Podczas dwóch wieczorów na festiwalu w katalońskiej Gironie skrzypaczka wykona komplet Sonat i Partit na skrzypce solo Jana Sebastiana Bacha. To wspaniałe dzieło mistrza barokowej polifonii długo pozostawało niezrozumiane. Wielu uważało, że partia basso continuo albo zaginęła, albo nie została przez Bacha ukończona. W każdym razie próbowano "odtwarzać" rzekomo brakujący akompaniament. Próby takie niezmiennie przypominają jednak Betlesowskiego Rolls-Royce'a (tego w kwiatki): niby to dalej rolls, ale im więcej się do niego dodaje, tym bardziej - traci.

Później uważano Sonaty i Partity za ćwiczenia dla skrzypków. Niebezpodstawnie: sam kompozytor przecież opublikował większość swoich klawiszowych arcydzieł w kolejnych tomach "Ćwiczeń na instrument klawiszowy". Pytanie, co ma być ćwiczone i kto ćwiczy: czy są to ćwiczenia dla twórcy, instrumentalisty czy może słuchacza?

Nasze czasy przyniosły pełne uznanie Sonat i Partit na skrzypce solo za arcydzieła muzyczne, samoistne dzieła sztuki. Skrzypkowie zyskują pełną swobodę, samodzielność i samowystarczalność. Wspaniałe preludia i arcybogate fugi są wyznacznikami Sonat, utrzymanych w stylu do chiesa. A Partity (czyli suity taneczne) przynoszą wiele znakomitych momentów z przebojowym Gawotem w formie ronda z Partity E-dur, głęboko przeżytą Sarabandą z Partuty h-moll i monumentalną Chaconne z Parity d-moll. Ten ostatni utwór doczekał się niezliczonych transkrypcji: na fortepian na lewą rękę (Brahmsa), na orkiestrę (Stokowskiego), na gitarę (Segowia) a ostatnio nawet na... fagot (Weisberg).

Na transmisje z Girony zaprasza Magdalena Łoś

Program

Jan Sebastian Bach Sonaty i Partity na skrzypce solo BWV 1001-1006

Wyk. Rachel Podger - skrzypce

6 lipca (środa), godz. 20:00

7 lipca (czwartek), godz. 20:00

Czytaj także

Czy Bach miał ghostwritera?

Ostatnia aktualizacja: 03.05.2011 07:00
Słynne Suity wiolonczelowe, przypisywane dotychczas lipskiemu kantorowi, skomponowała tak na prawdę jego żona, Anna Magdalena. Tak przynajmniej twierdzi austriacki badacz, Martin Jarvis.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Trudna sztuka budowy gotyckich katedr

Ostatnia aktualizacja: 04.07.2011 14:30
Według niektórych historyków krucjata katedr doprowadziła do ekonomicznej katastrofy średniowiecznej Francji.
rozwiń zwiń