W pierwszy dzień Świąt Wiktor Aleksander Bregy zaprosi do wysłuchania tragedii Jean-Baptiste'y Lully'ego "Atys". Premiera przeszła bez echa, lecz wkrótce okazało się, że król-Słońce, Ludwik XIV, znajduje w tej operze wielkie upodobanie. Na życzenie władcy dzieło było wielokrotnie wznawiane - ostatnie przedstawienie na dworze królewskim odbyło się sześć lat po premierze. Tragedia Lully'egoma typowy dla tego twórcy układ pięciu aktów z prologiem. Prolog, pełen alegorycznych postaci, nawiązywał do aktualnej sytuacji politycznej: zimą 1676 roku wstrzymały działania przeciw Holendrom ze względu na nie sprzyjającą pogodę. Ofensywa miała być podjęta wiosną. Stąd na dworze boga czasu pojawiają się, dyskutując o pogodzie i o wojnie: Flora, bogini wiosny, Zefir, bóg wiatru, nimfy... Łączniczką między prologiem a tragedią jest muza tej sztuki, Melpomena.
Sama tragedia do tekstu Pierre'a Quinaulta(na motywach Owidiusza) opowiada o skomplikowanym miłosnym trójkącie, rozgrywającym się między boginią Kybele, zakochaną bez wzajemności w kapłanie (Atys). Ten bowiem pała miłością do nimfy Sangaride'y, która zdaje się odwzajemniać jego uczucia. Ostatecznie triumfuje Kybele, doprowadzając do śmierci rywalki, a ukochanego zmieniając w drzewo. Plotkowano, że ta trójka postaci odzwierciedla stosunki na dworze (Atys-król, Kybele-królowa, Sangaride - królewska faworyta)...
Drugiego dnia Świąt Jacek Hawryluk poprowadzi Filharmonię Dwójki, w której odtworzone zostanie koncertowe wykonanie opery Antonia Vivaldiego "Ottone in villa", zarejestrowane 19 maja tego roku podczas festiwalu Opera rara w Krakowie.
Ottone... to pierwsza z około pięćdziesięciu oper "Rudego księdza", wystawiona została po raz pierwszy w roku 1713. Libretto oparte jest na wcześniejszej o ponad trzydzieści lat operze "Messalina" Carla Pallavicina. Zamiast losów Klaudiusza i Messaliny opowiada historię Cleonilli i Ottona. Skąd ta zmiana? Prawdopodobnie ze względów, nazwijmy to, marketingowych. Ottone zyskał popularność jako bohater operowy już w "Koronacji Poppei" Monteverdiego (1642), lecz co ważniejsze, pojawił się w "Agrypinie" Haendla w roku 1709. Intryga w istocie bardziej pasuje do charakteru Messaliny, niż wymyślonej Cleonilli: niewierna małżonka cesarza flirtuje z młodymi Rzymianami (Caio Sillio oraz Ostilio). Z tym, że jeden z nich, Ostilio, okazuje się kobietą w przebraniu, zakochaną w Caiu...
Obie opery, Lully'ego i Vivaldiego, pełne są typowej dla tych twórców ekspresyjnej muzyki, świetnych efektów scenicznych i instrumentacyjnych.
Program:
Jean-Baptiste Lully Atys tragedia muzyczna w 5 aktach z prologiem, libretto: Philippe Quineault
Wyk. Les Solistes du Marais: Romain Champion, Benedicte Tauran, Amaya Domingues, Aimery Lefevre, Maud Ryaux, Mailys de Villoutreys, Matthieu Heim, Vincent Lievre-Picard, Le Choeur du Marais, La Simphonie du Marais, Hugo Reyne - dyrygent
25 grudnia (sobota), godz. 18:50
***
Antonio VivaldiOttone in villa (wersja koncertowa)
Wyk. Roberta Invernizzi - sopran, Veronica Cangemi - sopran, Julia Leżniewa - sopran, Sonia Prina - kontralt, Topi Lehtipuu - tenor, Il Giardino Armonico, Giovanni Antonini - dyrygent
(19.05.2010, Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie)
26 grudnia (niedziela), godz. 19:10