Krystian Lada: teatr operowy to miejsce, gdzie jest przestrzeń na dialog
Krystian Lada pracuje w najlepszych teatrach operowych Europy, a przy tym konsekwentnie poszerza ramy nobliwej operowej sztuki. Miesza gatunki, podejmuje niełatwe tematy, choćby kwestię wykluczenia czy równouprawnienia. Zdobył uznanie m.in. na scenach w Berlinie, Brukseli czy w Hadze.
Obecnie dla Theater Basel przygotowuje "Powrót Ulissesa do ojczyzny" - najstarszą znaną operę opartą na homerowych przygodach Odyseusza.
- Mamy tak ciekawą, tak różnorodną obsadę, że w wielu przypadkach bardzo mnie zaskoczyli. Zawsze staram się "wyśledzić" śpiewaków, zanim się z nimi spotkam. Zrozumieć, jak ruszają się na scenie, obejrzeć ich poprzednie spektakle, oczywiście posłuchać tego, w jaki sposób śpiewają. Gdzieś zawsze próbuję stworzyć te postaci szyte na miarę, ale tutaj w wielu przypadkach, zwłaszcza ci młodsi śpiewacy, bardzo mnie zaskoczyli: energią, rodzajem osobowości, krytycznym spojrzeniem na rzeczywistość, które wnoszą do tej produkcji - podkreślał Krystian Lada.
26:54 Dwójka OWZK 5.11.2021.mp3 Czekając na Odyseusza. Krystian Lada przed premierą w Bazylei (O wszystkim z kulturą/Dwójka)
Reżyser znany głównie z inscenizacji współczesnych oper tym razem sięgnął po utwór, który powstał niemal 400 lat temu. - Zafascynowało mnie tu to, że mówimy o samych początkach powstawania opery. Mówimy o dziele prototypicznym; o dziele, które nie jest powieleniem schematu, tylko jest próbą wymyślenia czegoś, co chwilę później zostanie zapisane jako schemat. W tym konkretnym przypadku w Bazylei postanowiłem pracować nie z opracowaniem muzykologicznym, tylko z manuskryptem - tłumaczył gość Dwójki.
Jak uściślił, nie jest to manuskrypt Monteverdiego, bo taki nie zachował się do naszych czasów. - To spotkanie z manuskryptem z czasów Monteverdiego bardzo dużo rzeczy na nowo poustawiało w naszej koncepcji inscenizacyjnej. W XIX- czy XX-wiecznych opracowaniach tej opery bardzo często edytorzy podjęli pewne decyzje. Na przykład, że symfonia do prologu jest rozpisana na 12 taktów. Gdy wracamy do tego najpierwszego manuskryptu, nagle okazuje się, że tam jest napisany tylko jeden akord, a obok widnieje ręczny dopisek: "proszę grać tak długo, jak długo gra akcja sceniczna" - zdradził.
Krystian Lada opowiadał również w audycji m.in. o tym, dlaczego odczuwa powinowactwo z tytułowym Odyseuszem.
***
Tytuł audycji: O wszystkim z kulturą
Prowadził: Jakub Kukla
Gość: Krystian Lada (reżyser operowy, librecista, dramaturg, menadżer kultury)
Data emisji: 5.11.2021
Godzina emisji: 17.30
pg