Olga Samaroff i przekrój amerykańskiej opery lat 40.

Ostatnia aktualizacja: 26.05.2020 12:54
W grudniu 1940 roku amerykański Narodowy Komitet Promowania Muzyki, we współpracy z nowojorskim, popularnym dziennikiem New York Post, podjął niecodzienną inicjatywę. Jej spiritus movens była wybitna pianistka Olga Samaroff.
Audio
  • Wykonania Olgi Samaroff (Teatrzyk Pana Piotra/Dwójka)
Zdj. ilustracyjne
Zdj. ilustracyjneFoto: shuttesrstock/Aleksey Sagitov

Olga Samaroff, z urodzenia Lucy Hickenlooper, pierwsza żona Leopolda Stokowskiego, a później nauczycielka genialnego pianisty, Williama Kapella. Pod jej patronatem nagrano tuzin tzw. przekrojów operowych, płyty dołączając następnie do dziennika jako prezent dla abonentów.

Niecodzienny aspekt przedsięwzięcia stanowił fakt, że nagrania były anonimowe - a nazwiska wykonawców wyszły na jaw dopiero po latach. Byli wśród nich artyści młodzi i wielce obiecujący, śpiewacy znani, ale drugoplanowi, a także całkiem dzisiaj zapomniani.

Ich nazwiska ujawnimy w czasie audycji, najciekawsze jest jednak co innego: pomimo braku najsłynniejszych gwiazd, nagrania te utrzymują się na wcale wysokim poziomie, co stanowi piękne świadectwo wykonawstwa operowego w Stanach Zjednoczonych osiemdziesiąt lat temu.

***

Tytuł audycji: Teatrzyk Pana Piotra 

Prowadzi: Piotr Kamiński

Data emisji: 27.05.2020

Godzina emisji: 22.00