Nieoczywista, zaskakująca, dociekliwa. Jadwiga Rappé - jedna z najwybitniejszych polskich śpiewaczek

Ostatnia aktualizacja: 22.12.2024 16:20
Jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych postaci polskiego życia muzycznego i jednym z najbardziej charakterystycznych głosów naszych czasów. Profesor Jadwiga Rappé - nieoczywista, zaskakująca, dociekliwa, wszechstronna i nieunikająca nowych artystycznych wyzwań.
Jadwiga Rappe jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych postaci polskiego życia muzycznego i jednym z najbardziej charakterystycznych głosów naszych czasów.
Jadwiga Rappe jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych postaci polskiego życia muzycznego i jednym z najbardziej charakterystycznych głosów naszych czasów. Foto: Cezary Piwowarski/Polskie Radio

Profesor Jadwiga Rappé wykonuje utwory różnych epok muzycznych - od baroku po współczesność. W swoim dorobku ma blisko 60 płyt nagranych z najrozmaitszym repertuarem i współpracę z wieloma artystami: kompozytorami, solistami i dyrygentami. Z Bernardem Haitinkiem nagrała Wagnera, pod dyrekcją Lorina Maazela prawykonała Siedem Bram Jerozolimy Krzysztofa Pendereckiego. Współpracowała również z Witoldem Lutosławskim, Markiem Janowskim czy Nicolausem Harnoncourtem.

Posłuchaj
56:26 2024_12_22 10_00_19_Cafe_Muza.mp3 Nieoczywista, zaskakująca, dociekliwa. Jadwiga Rappé - jedna z najwybitniejszych polskich śpiewaczek (Cafe "Muza"/ Dwójka)

 

Wrażliwe dziecko 

Była wyjątkowo wrażliwym i rozśpiewanym dzieckiem. Muzyczna przyszłość wydawała się jednak jej bliskim niemożliwa. - Moja matka, która zmarła wcześnie. Z przerażeniem patrzyła na moją wrażliwość i uważała, że mogę być bardzo dobrym teoretykiem muzyki, natomiast nigdy nie wyobrażała sobie, i nie dożyła tego czasu, że mogę być wykonawczynią publiczną muzyki, a już śpiewaczką, to na pewno - wspominała w radiowej Dwójce. 


Czytaj także: 

Dążenie do życiowej harmonii 

Artystka podkreśla, że w życiu stara się kierowała harmonią. - Jestem wychowana w duchu etosu pracy, dbałości o rodzinę i sprawy materialne. Z drugiej jednak strony, moje życie skierowało mnie w stronę wyzwań artystycznych, do czego potrzebna jest oprócz ciężkiej pracy odrobina natchnienia – podkreślała.

Związana z Deutsche Oper

Jak sama wspomina, na przesłuchanie poszła od niechcenia. Akurat była w Berlinie, gdzie śpiewała w "Polskim Requiem" Krzysztofa Pendereckiego. - To był 1985 rok. Na kompletnym luzie wykonałam "Schmerzen" z Wesendonck-Lieder. Jedyną rzecz, jaką znałam z Wagnera. Natychmiast dostałam angaż na Erde w Deutsche Oper - wspominała śpiewaczka, wyróżniona w 1982 roku nagrodą Polskiego Radia, przyznaną z inicjatywy Jana Webera.

Spodziewała się wtedy drugiego dziecka.  - Kontrakt obejmował szereg przedstawień w Berlinie plus tournée w Japonii, które było przewidziane na rok 1987. Po prostu bajka. Krystyna urodziła się jesienią 1986 roku. I cóż ja teraz mogę zrobić? Górę wzięła chytrość. Nikomu nie powiedziałam, że spodziewam się dziecka. Wyliczyłam sobie, że zaśpiewam ten debiut pod koniec września, będąc w 7.-8. miesiącu ciąży, a potem poproszę o zwolnienie z jednej serii przedstawień, dojdę do siebie po porodzie i wejdę w następne serie, nie tracąc występów w Japonii - wspominała w radiowej.

Wyśpiewała Żelińskiego 

Władysław Żeleński jest autorem olbrzymiej liczby pieśni, które zaczął komponować jako niespełna dwudziestolatek, zafascynowany wówczas poezją Adama Mickiewicza, Zygmunta Krasińskiego, ale również Antoniego Odyńca i Bohdana Zaleskiego - podkreśla Jadwiga Rappé zapraszając na nietuzinkowy koncert. 

***

Tytuł audycji: Cafe "Muza" 

Prowadził: Marcin Majchrowski

Gość: Jadwiga Rappé (polska śpiewaczka, pedagog i profesor sztuk muzycznych)

Data emisji: 22.12.2024

Godz. emisji: 10.00

zch

Czytaj także

Dariusz Przybylski - organista, który spełnił marzenia o komponowaniu [WIDEO]

Ostatnia aktualizacja: 01.12.2024 11:00
Dariusz Przybylski to uznany polski kompozytor, autor oper, utworów symfonicznych, kameralnych oraz wokalnych. Artysta od dawna specjalizuje się w tworzeniu nowej muzyki orkiestrowej, stając się w tej dziedzinie mistrzem w swoim pokoleniu. Mimo że o komponowaniu marzył od dziecka, początkowo jego muzycznym uniwersum były organy.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Horowitz i Sokołow. Pianistyczne wzory Andrzeja Ratusińskiego

Ostatnia aktualizacja: 08.12.2024 12:43
Gościem Dwójki był prof. Andrzej Ratusiński - wybitny pianista i pedagog. Zdradził nam m.in., że jego "bogiem klawiatury" jest Vladimir Horowitz. - Nigdy nie zapomnę kolosalnego wrażenia, jakiego doznałem słuchając III Koncertu Rachmaninowa na Złotym Jubileuszu w 1978 roku - wspominał.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Ewa Pobłocka i Bach. Od przysłuchiwania się w domu do własnych recitali i płyt [WIDEO]

Ostatnia aktualizacja: 15.12.2024 13:20
- Jako dziecko podsłuchiwałam, jak mama ćwiczyła Pasję wg św. Jana. I to był dla mnie Bach - te niebywale taneczne i radosne arie. Potem często grałam z mamą, bo wtedy była jeszcze możliwość układania programów, że np. grało się całą Kantatę o kawie czy wybranych kilka arii. Musiałam się więc uczyć tych karkołomnych wyciągów fortepianowych - mówiła w Dwójce pianistka Ewa Pobłocka.
rozwiń zwiń