"Historyja o chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim" to szesnastowieczne misterium rezurekcyjne Mikołaja z Wilkowiecka. Utwór doczekał się adaptacji wielu wybitnych twórców polskiego teatru - m.in. Leona Schillera czy Kazimierza Dejmka.
- Jedno z tych nazwisk łączy się z podstawową inspiracją do tej pracy - mówił Jarosław Gajewski. - Byłem przez kilka lat aktorem w zespole Kazimierza Dejmka, potem miałem to szczęście, że uczestniczyłem w przedstawieniu Piotra Cieplaka, który dwukrotnie realizował "Historyję", a jedną z tych inscenizacji przeniósł do telewizji.
Fuzja Teatru Osterwy z "Gardzienicami"
Obecnie powstająca wersja spektaklu - w reżyserii Jarosława Gajewskiego i adaptacji Patryka Kenckiego - to wspólne dzieło Teatru im. Juliusza Osterwy w Lublinie i działającego na Lubelszczyźnie Ośrodka Praktyk Teatralnych "Gardzienice". Jednocześnie jest to pierwsze tego typu przedsięwzięcie, które łączy pracę aktorów teatru repertuarowego z doświadczeniem artystów wykorzystujących nowatorskie praktyki teatralne.
- Doszło do fuzji teatru stacjonarnego, instytucjonalnego z teatrem, który uznawaliśmy za rodzaj obrzeży teatralnych, notabene teatrem światowej sławy i zespołem, który ma szczególne doświadczenie w poszukiwaniu - jak mówił Staniewski (założyciel "Gardzienic" – przyp. red.) w latach 70. - naturalnego środowiska teatru - podkreślał Jarosław Gajewski.
Fidele kolanowe i suki biłgorajskie
Reżyser zaznaczył, że praca nad spektaklem rozpoczęła się od jego warstwy muzycznej.
- Pracę zaczynamy od rozmowy o muzyce, dlatego że język - który jest trudnością, a jego poznawanie jest naszym obowiązkiem - wymaga swojego brzmienia. Poszukiwanie go rozpoczynamy od studiów nad zabytkami muzycznymi tego okresu. Profesor Maria Pomianowska gra na instrumentach rekonstruowanych, na fidelach kolanowych, na rozmaitych formach suki biłgorajskiej - zdradził reżyser. - Muzyczność mowy, tworzenie tej mowy, odnoszenie jej do równych aspektów intonacyjnych współczesnej polskiej mowy, to są rzeczy, którymi się zwykle zajmujemy, zanim zstępujemy w głąb dramatu - wyjaśniał.
Mikołaj z Wilkowiecka - autor szesnastowiecznego misterium rezurekcyjnego - to rówieśnik Szekspira, porównywany z nim też w kontekście rozwoju dramatu i teatru. "Historyja…" do XIX wieku była najczęściej wystawianą polską sztuką.
Premiera najstarszego zachowanego polskiego misterium będzie miała miejsce w sobotę, 9 kwietnia, w Teatrze Osterwy w Lublinie.
14:16 Dwojka_Poranek_Dwojki 2022_04_06-09-34-27.mp3 "Historyja o chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim" na dwa teatry (Poranek Dwójki)
***
Tytuł audycji: Poranek Dwójki
Prowadził: Paweł Siwek
Gość: Jarosław Gajewski (aktor, reżyser teatralny)
Data emisji: 6.04.2022
Godzina emisji: 9.30
mg