Nierozpoznana wieś w muzyce Radical Polish Ansambl

Ostatnia aktualizacja: 27.11.2024 01:00
„Po wielu latach obcowania z kulturą wsi, wciąż pozostaję z uczuciem, że bardziej nie wiem niż wiem, czym jest dla mnie wieś”, pisze Maciej Filipczuk, kapelmistrz Radical Polish Ansambl. Zespół właśnie wydał nowy album „Nierozpoznana wieś”, a w Nocnej Strefie opowiedzieli o nim członkowie grupy.
Radical Polish Ansambl. Premiera albumu Nierozpoznana wieś na festiwalu KODY 2024
Radical Polish Ansambl. Premiera albumu "Nierozpoznana wieś" na festiwalu KODY 2024Foto: Tomasz Kulbowski / festiwal KODY
KONCERT PREMIEROWY „Nierozpoznana wieś”:
Posłuchaj 
69:09 NOCNA STREFA PR2 2024_11_26-23-50-38.mp3 Radical Polish Ansambl "nierozpoznana wieś" koncert na festiwalu KODY (Dwójka/Nocna Strefa)

 

Wśród łąk, lasów, pól i domów, snują się przeżycia, wspomnienia i fantazje, dźwięki kumaków, wiatru i słońca, poszukiwania wspólnoty i tożsamości, głosy dawnych mistrzów i głosy tych, którzy chcąc się od nich uczyć, do nich wrócili. W Nocnej Strefie opowiadamy o wsi nieokreślonej, niejednoznacznej, dowyobrażanej. Awangardowo-tradycyjna formacja Radical Polish Ansambl w ubiegłym tygodniu wykonała premierowo swój najnowszy album „Nierozpoznana wieś” na lubelskim festiwalu KODY...


Maciej filipczuk fot.M. Żołyniak.JPG
Posłuchaj także:
Być blisko tradycji. Rozmowa z Maciejem Filipczukiem

Kto gra w Radical Polish Ansambl?

Radical Polish Ansambl to utopijna próba połączenia tego, co najbardziej archaiczne w tradycji polskiej wsi, z tym, co najbardziej awangardowe we współczesnej muzyce eksperymentalnej.

Zespół to sześć "ludowych" skrzypaczek i skrzypków oraz grający na dżazie perkusista – artyści znani z takich grup, jak L. Stadt, Lautari, Tęgie Chłopy czy Odpoczno: Maciej Filipczuk (kierownictwo muzyczne), Emilia Bolibrzuch, Łucja Siedlik, Maria Stępień, Mateusz Kowalski, Marcin Lorenc oraz Piotr Gwadera grający na dżazie – wiejskim zestawie perkusyjnym.


Posłuchaj 2. części rozmowy z Maciejem Filipczukiem
11:29 Dwojka 2024_11_30-09-15-25.mp3 Maciej Filipczuk o drodze do muzyki wsi. Premiera albumu "Nierozpoznana wieś" Radical Polish Ansambl (Dwójka/Poranek Dwójki)

 

Zainspirowani znaleziskiem innego wyśmienitego muzyka – Wacława Zimpla – artyści RPA podjęli wyzwanie rekonstrukcji muzyki na poły mitycznego polsko-indyjskiego eksperymentatora Tadeusza Sielanki i namówili współczesnych kompozytorów awangardowych do podążenia tym samym tropem. Dziś Radical Polish Ansambl ma w repertuarze nie tylko dzieła Sielanki, lecz także Zygmunta Krauzego, Sławka Kupczaka, czy Agnieszki Stulgińskiej, występował na takich festiwalach jak Kody, Sacrum Profanum, Dźwięki Północy, Ethniesy i kontynuuje własne poszukiwania dźwiękowe na styku tradycji i awangardy.


Okładka płyty "Nierozpoznana wieś" RPA Okładka płyty "Nierozpoznana wieś" RPA

„Nierozpoznana wieś”

Podczas tegorocznego (2024) festiwalu KODY zespół zaprezentował premierowo album „Nierozpoznana wieś”. To autorska muzyka bazująca na doświadczaniu muzyki wsi przez artystów Ansamblu.

RPA Radical Polish Ansambl Spotkanie KODY 2024 (2).jpg
Zobacz:
Galeria zdjęć z festiwalu KODY

Posłuchaj
50:24 NOCNA STREFA Dwojka 2024_11_26-23-00-40.mp3 Radical Polish Ansambl "nierozpoznana wieś" rozmowa z artystami (Dwójka/Nocna Strefa)

 

„Nierozpoznana wieś” to określenie opisujące często fotografie archiwalne, o których nie wiemy nic konkretnego w sensie faktograficznym. Jednak obraz tak czy inaczej opowiada historie, często niezwykle wyraziste albo ukazuje jakieś aspekty życia wiejskiego, które są na tyle uniwersalne, że nie potrzebują faktograficzne go dopełnienia. Określenie „nierozpoznana wieś” zainspirowało mnie do stworzenia materiału muzycznego i zamknięcia go w formie wydawniczej. Razem z Ansamblem zdecydowaliśmy wypracować wspólnie opowieść czy inaczej – skomponować utwory, odnoszące się do muzyki wsi poprzez własne doświadczenie.

Inaczej niż w przypadku zaproszenia do współpracy kompozytora, bierzemy tu pełną odpowiedzialność, za tekst muzyczny i wszystkie meta teksty, na które składają się osobiste refleksje, olśnienia, pytania, zachwyty, ale też mniej wygodne aspekty kultury wsi, widzianej jako niejednoznaczne i osobne, nierozpoznane i dynamiczne – więc nie definiowalne w całości zjawisko i nasze z nim relacje. Mam nadzieję, że usłyszycie tu nie tylko Radical Polish Ansambl, ale też poprzednie generacje wiejskich artystów, którzy odpowiadali twórczo na potrzeby swoich czasów. A może też wyobrazicie sobie dokąd obcowanie z tą uniwersalną sztuką, zaprowadzi nas w przyszłości.

 – Maciej Filipczuk

Wieś, czyli…?

Muzyka, ale i cisza. Przestrzeń, swoboda. Krewni i gorące sierpniowe wieczory. Tak gościom Hanny Szczęśniak kojarzy się wieś. A Gośćmi są: Maciej Filipczuk, Piotr Gwadera, Mateusz Kowalski, Marcin Lorenc i Maria Stępień – 5/7 zespołu Radical Polish Ansambl – którzy opowiadają o inspiracjach i impresjach dotyczących albumu „Nierozpoznana wieś”.

- To, co tu wybrzmiało brzmi sielankowo. Skojarzenia o wolności. To towarzyszy człowiekowi przez wieki. Myślę, że jeśli można mieć taki ideał poza swoją codziennością, odwoływać się do niego, chyba nic w tym złego – mówi Maciej Filipczuk.

- Gdy wspominam wyjazdy na wieś do babci, nie kojarzą mi się one z oddechem. Wchodziłam tam w zupełnie inny świat. Ale obowiązywały w nim zasady, był mocno ustrukturyzowany. Teraz, gdy jeżdżę do muzykantów na badania terenowe, wchodzę w ten inny porządek, który trzeba uszanować i się do niego dostosować – stwierdza Maria Stępień, a doświadczenie innego świata, kryjące się pod pierwszym, sielankowym skojarzeniem, podchwytuje też Marcin Lorenc: „Struktura tamtego, wiejskiego, świata nie wpuszcza człowieka z zewnątrz od razu. Potrzeba czasu”, dodaje skrzypek.

Inspiracje „Nierozpoznanej wsi”

Kazimierz Meto, Genowefa Baran, Tadeusz Kubiak, Franciszek Bździuch, Stanisław Witkowski, Jan Derleta – to między innymi ci muzykanci, których melodie były przyczynkiem do pisania własnych utworów na płytę „Nierozpoznana wieś”. Nie wszystkich ich członkowie Ansamblu poznali osobiście.

- Próbuję usłyszeć, co w konkretnym wykonaniu, czyli przez pryzmat tego artysty, co w konkretnej strukturze muzycznej może zabrzmieć w naszej interpretacji, w naszej rozmowie z tą muzyką – mówi Maciej Filipczuk.

- Traktujemy tę materię wybiórczo. Sprawdzamy, co w naszym kontekście zabrzmi – przyznaje Mateusz Kowalski.

Wieś dla RPA to także ludzie, mistrzowie, których muzycy odwiedzali, by uczyć się ich melodii i stylu. Niewątpliwie i wspomnienia z nimi związane znajdują się na albumie.

- Gramy tu między innymi jeden z utworów pana Tadzia Kubiaka. Gdy sięgam do źródłowego nagrania, gramy go zupełnie inaczej – wskazuje Marcin Lorenc. – Trochę jest tak, że każdy z nas coś tu proponuje i uczymy się od siebie nawzajem.

- Korzystaliśmy z repertuaru Stanisława Witkowskiego i Kazimierza Mety. Dla mnie ci ludzie byli muzyką. Nieważne, co grali – przypomina Maciej Filipczuk. – Kazimierz Meto mówił: „Ta muzyka jest ślachetna” i robił to z taką powagą i przekonaniem, jakby trzeba było obchodzić się z nią bardzo poważnie. Pamiętam wspólne wieczory, gdy po przebrnięciu przez archiwum swoich melodii, Meto powiedział, że zagra nam coś, co w latach 80. Grało się na zabawach. Zaczyna grać, ja czuję, że znam tę melodię, ale nie wiem skąd. A on grał po swojemu, przekonująco, dalej był tą muzyką… okazało się, że zagrał nam „Kaczuchy”! Przebój radiowy. A to było tak jego! I był w tym tak samo, jak w archaicznych mazurkach! Muzyka jest po prostu wszystkim.


Radical Polish Ansambl podczas festiwalu Nowa Tradycja 2021

 


***

Tytuł audycji: Nocna strefa

Prowadzenie: Hanna Szczęśniak

Data emisji: 26.11.2024

Godzina emisji: 23.00

mg/dz

Czytaj także

Radykalnie, czyli z pomysłem

Ostatnia aktualizacja: 10.02.2020 11:00
W tej opowieści splatają się dramatyczne zakręty dwudziestowiecznej historii i, zaskakujące czasami, spotkania odległych kultur. Najważniejsza jest jednak znakomita muzyka!
rozwiń zwiń
Czytaj także

Radical Polish Ansambl. Między "Weselem" a eksperymentem

Ostatnia aktualizacja: 19.02.2020 00:00
To jeden z najbardziej tajemniczych debiutów w ostatnim czasie. Legenda miesza się tu z burzliwą historią, mity z faktami, kompozytorzy z wirtuozami. Radical Polish Ansambl wzbudził poważny ferment, tak wśród krytyków jak i publiczności.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Archaicznie awangardowi - Radical Polish Ansambl

Ostatnia aktualizacja: 21.02.2020 16:39
- Nazwa bierze się z m.in. pewnej propozycji wykreowania radykalnej kultury artystycznej, takiej ja ta bazująca na muzyce klezmerskiej, stworzona przez Johna Zorna. Ważny jest tu też łaciński źródłosłów "radix", czyli korzeń - mówił Michał Mendyk, szeptun projektu RPA.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Być blisko tradycji. Maciej Filipczuk i jego muzyczne poszukiwania

Ostatnia aktualizacja: 15.11.2024 19:00
Na pograniczu muzyki eksperymentalnej, współczesnej i tradycyjnej powstała płyta zbudowana na porozumieniu, bliskości i czułości, wśród wspólnych i indywidualnych powidoków po wsi, jej obrazów wyłaniających się z odmętów pamięci, wątków nie do końca określonych, urywających się, niewykończonych.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Dwie dusze twórcy ludowego

Ostatnia aktualizacja: 30.11.2024 11:00
W połowie lat 70. Aleksander Jackowski stwierdził, że właściwie każdy twórca ludowy działa według dwóch estetyk: swojej i „ludową”, gdy musi nawiązać do form tradycyjnych. To jego „dwie dusze”. O tej dwoistości podejścia opowiada wystawa „Dwie dusze twórcy ludowego” w Państwowym Muzeum Etnograficznym.
rozwiń zwiń