- Influencer to ktoś, kto wpływa na swoich odbiorców.
- Jak mówi dr Małgorzata Bulaszewska, można powiedzieć, że są oni autorytetami dla swoich followersów.
- Jak podkreśla specjalistka, żeby osiągnąć sukces, takie osoby muszą dużo pracować i być spójne w kreowaniu swojego wizerunku.
Czy influencerzy są autorytetami?
Kiedyś to byli piłkarze, muzycy, dziennikarze, a jeszcze wcześniej pisarze. Teraz wpływ na młodych ludzi mają influencerzy. Sprawdzamy, czy można nazwać ich autorytetami.
- Chyba tak możemy powiedzieć, bo mówimy, że żyjemy współcześnie w kulturze influencerów. To mówi samo za siebie, że to są bardzo ważne postaci - tłumaczy gość audycji. - Możemy uznać, że w ogóle nastąpiła redefinicja pojęcia "autorytet".
Kto kreuje influencerów?
Specjalistka zauważa, że internet i media społecznościowe to medium, które kreuje współczesnych influencerów. Są oni gwiazdami i osobami, które potrafią zarabiać na reklamach i na tym, co pokazują.
- Influencer to jest po prostu ktoś, kto ma wpływ i wpływa na swoich odbiorców. I oczywiście są to postaci wykreowane przez domy mediowe, ale też same potrafią się kreować - zauważa gość Czwórki. - Jednak to musi być ktoś, kto ma charyzmę, ktoś, kto mówi językiem adekwatnym do oczekiwań swojej grupy odbiorców, tak by być zrozumianym.
Rozmówczyni Mateusza Kulika zwraca uwagę, że w medialnej przestrzeni pojawiają się także influencerzy wykreowani cyfrowo. - To nie są żywe postaci czy żywi ludzie, tylko awatary bądź animowane postaci - zaznacza. - One są wykreowane przez domy mediowe dla dużych marek, takich jak Prada czy Coca-Cola.
Zobacz także:
Czy bycie influencerem to ciężka praca?
Małgorzata Bulaszewska podkreśla, że osiągnąć sukces na tym polu nie jest łatwo. Niektórym rozwijanie marki osobistej zajmuje lata. – Żeby zaistnieć, potrzebny jest i duży wysiłek, i łut szczęścia - wyjaśnia ekspertka. - Bez ciężkiej pracy i świadomego pokazywania siebie w mediach społecznościowych nie wykreujemy influencera.
Taki influencer jest bardzo sfokusowany na swojej grupie docelowej. Musi mówić językiem, jaki jest charakterystyczny dla jego odbiorców. Wrzucać oczywiście nietuzinkowe, nietypowe treści, które spotkają się z zainteresowaniem internautów. Dodatkowo taka osoba musi być autentyczna i spójna w tym, co prezentuje, a także w tym, co reklamuje.
- Tak naprawdę nie może promować produktów, które zupełnie nie przystają do grupy docelowej czy też do jej stylu życia - mówi rozmówczyni Mateusza Kulika. - Bo przecież nie tylko kreuje siebie jako postać, ale także na swoich kanałach pokazuje płatne posty, o czym odbiorcy doskonale wiedzą. Załóżmy, że jeśli ktoś jest z obszaru sportu i nagle zaczyna opowiadać o wysokiej kulturze, to jego followersi nie odbiorą takiego komunikatu jako coś autentycznego i nie ocenią tego dobrze.
14:41 Czwórka/Reset - inlfuencerzy 05.07.2023.mp3 O influencerach opowiada kulturoznawczyni dr Małgorzata Bulaszewska (Reset/Czwórka)
Co wykazało badanie "Młodzi dorośli 2022"?
Jakiś czas temu przeprowadzono badanie "Młodzi dorośli 2022". Bada ono preferencje polityczne, ale pyta również o autorytety. - Wynika z niego, że młodzi ludzie uważają, że influencerzy są kimś, kto jest bardziej blisko nich, bo mówi ich językiem. Uważają także, że są bardziej rozumiani przez influencerów niż nawet przez własny rodzinę - zauważa specjalistka. - To jest ciekawe, bo influencerzy stają się kimś najbliższym, mimo że często bezpośrednio zupełnie nieobecnym w naszym codziennym życiu.
***
Tytuł audycji: "Reset"
Prowadzi: Mateusz Kulik
Gość: dr Małgorzata Bulaszewska (kulturoznawczyni, Uniwersytet SWPS)
Data emisji: 04.07.2023
Godzina emisji: 18.15
aw