- Ukazał się raport "Studenci wobec zmian klimatu". Aż 75 procent żaków deklaruje, że temat klimatu i ekologii jest dla nich ważny.
- Ekologia w programie studiów i na uczelniach. Jakie są oczekiwania studentów.
- Studenci temat kryzysu klimatycznego chcą widzieć w programie ich studiów, również medycyny czy polonistyki.
- Lęk o przyszłość dotyka ponad połowę studentów. Mówi się już o depresji klimatycznej.
- Ważne dla żaków jest też praktyczne podejście do tematów ekologicznych.
Ukazał się raport "Studenci wobec zmian klimatu", autorstwa naukowców z Uniwersytetu Śląskiego. Pokazuje on, że temat kryzysu klimatycznego mocno frapuje żaków. Aż 75 procent z nich podkreśla, że ta tematyka jest dla nich ważna. Na ich potrzeby częściowo odpowiadają też uczelnie, ale studenci mają dużo więcej pomysłów i oczekiwań.
Ekologiczne rozwiązania na uczelni i w programie studiów
- Temat zmian klimatu to pewna nowość na uczelniach. My obie pracujemy na wydziale humanistycznym, gdzie proponujemy studentom zajęcia z zakresu humanistyki środowiskowej, mają też możliwość uczestniczenia w zajęciach terenowych - mówi dr Anna Guzy, współautorka raportu. - Na innych wydziałach ta tematyka zmian klimatów jest od zawsze wpisana w programy. Studenci chcieliby jednak więcej i bardziej praktycznie. Oni stawiają na działania. Oczekują rozmów z ekspertami, a także wysłuchani ich pomysłów - dodaje.
15:07 czwórka reset 10.07.2023.mp3 O raporcie "Studenci wobec zmian klimatu" opowiadają jego autorki (Reset/Czwórka)
Jedno z pytań ankiety skierowanej do studentów, a poprzedzającej raport badaczy, dotyczyło nieekologicznych działań jakie żacy widzą na swojej uczelni i pomysłów na dobre praktyki. - Padło morze propozycji np. stworzenie jadłodzielni, stołówek z opcją wege, jako główną propozycją dań. Chcieli by mieć też wpływ na to, co sprzedawane jest w automatach - wymienia naukowczyni.
Zielone zawody przyszłości
Studenci wszelkich kierunków widzą potrzebę edukacji klimatycznej, chcą kształcić się w kierunku przyszłości, chcą przygotowywać się do zawodów opartych o miękkie, zielone kompetencje, ale także o twardą wiedzę klimatyczną. Zauważają znaczenie takich zawodów jak architekci zieleni, specjaliści od miejskich wysp ciepła, energetyki odnawialnej, zarządzania zasobami naturalnymi.
- Oni oczekują nowoczesnego kształcenia. W toku edukacji akademickiej klimatycznej podkreślają, że mają mało zajęć z zakresu problematyki kryzysu klimatycznego - zauważa dr Magdalena Ochwat, współautorka raportu. - Aż 65 procent ankietowanych żaków zwraca uwagę, że edukacji klimatycznej nie mieli w ogóle w szkole wyższej. A oni jej chcą i pragną by była połączona z ich specjalnością, np.:
- lekarze - tu potrzebna jest wiedza klimatyczna z obszaru zdrowia, wpływie smogu,
- poloniści, humaniści - chcą wiedzieć jak na nowo interpretować teksty kultury np. "W pustyni i w puszczy" w kontekście środowiskowym, by przez literaturę i kulturę zainteresować młodych klimatem.
Oni chcą, by ta wiedza nie była obok, a w relacji z głównym obszarem zainteresowań - dodaje.
Depresja klimatyczna. Obawy przed przyszłością
Raport wykazał, że aż 60 procent polskich studentów odczuwa lęk o przyszłość. Martwią się kryzysem klimatycznym. Zauważają groźne sytuacje środowiskowe i to, że z roku na rok ich przybywa. - Zjawiska pogodowe, które obserwujemy i odczuwamy napawają ich lekiem o przyszłość. Mówi się już o depresji klimatycznej - zwraca uwagę gość Czwórki.
Nie tylko idee, ale i działanie. Dla planety
Studenci zauważają nieekologiczne sytuacje na uczelniach. Nie jest ich dużo, ale można je ogólnie określić jako marnotrawienie, nieoszczędzanie, które ujawnia się w przegrzewaniu sal szkoły wyższej czy w niegaszeniu światła. Dostrzegają instalowane panele woltaiczne, dystrybutory wody - bo i współczesna uczelnia się zmienia.
- Studenci stawiają na konkretne działania. Mówią o segregacji śmieci, używaniu wielorazówek, ubrań z drugiej ręki - tych działań jest sporo - wymieniają goście Piotra Firana. - To też ważny sygnał dla władz uczelni, że również kształcenie akademickie powinno dużo bardziej koncentrować się na tych elementach, ekologicznych, klimatycznych, środowiskowych.
Dr Anna Guzy i dr Magdalena Ochwat widzą zmiany w środowisku akademickim i potrzebę odpowiedzi na oczekiwania studentów.
***
Tytuł audycji: "Reset"
Prowadzi: Piotr Firan
Gość: dr Anna Guzy, dr Magdalena Ochwat (Uniwersytet Śląski)
Data emisji: 10.07.2023
Godzina emisji: 17.13
pj