Nauka w kuchni. Prawa fizyki a gotowanie

Ostatnia aktualizacja: 12.07.2023 18:50
Większość z nas odwiedza to miejsce codziennie. Jedni czują się tam jak ryba w wodzie, inni unikają jej jak ognia. Ale kuchnia nie służy tylko do przygotowywania posiłków. Może być znakomitym miejscem do prowadzenia eksperymentów, co właśnie udowodnili naukowcy.
Lody azotowe świetnie smakują i są bardzo gładkie - przekonuje prof. Maciej Lisicki z Uniwesytetu Warszawskiego. (zdj. ilustracyjne)Foto: Mariia Korneeva/Shutterstock.com
  • Dr hab. Maciej Lisicki z Wydziału Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego, dr Arnold Mathijssen z Uniwersytetu Pensylwanii, dr Endre Mossige z Uniwersytetu w Oslo oraz dr Vivek N. Prakash z Uniwersytetu w Miami to zespół naukowców, który zgłębia historię nauki o żywności i pokazuje, w jaki sposób zjawiska w kuchni prowadzą do innowacji w biomedycynie i nanotechnologii.
  • Wnioski ze swoich badań naukowcy opisali w artykule, który ukazał się w prestiżowym czasopiśmie "Reviews of Modern Physics". To ponad 70-stronicowa analiza zjawisk naukowych, które stoją za codziennymi czynnościami, od gotowania posiłku po parzenie filiżanki kawy.
  • Jak przekonują, kuchnie oferują niską barierę wejścia do uprawiania nauki, bo wszystko, co jest potrzebne, by przeprowadzić szereg reakcji, to garnki, patelnie i kilka składników.

Jak powstają bąbelki w szampanie, jak zaparzyć idealne espresso i jak "kuchenne rewolucje" mogą przyczynić się do innowacji w wielu dziedzinach, w tym w przemyśle, biomedycynie i nanotechnologii - odpowiedzi na te pytania znalazły się w artykule przygotowanym międzynarodowy zespół fizyków specjalizujących się w mechanice płynów, w składzie którego znalazł się dr hab. Maciej Lisicki z Wydziału Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego. Pracę nad artykułem naukowcy rozpoczęli w pandemii COVID-19. Nie mogąc korzystać z laboratoriów, zaczęli eksperymentować w swoich domach.

17:33 CZWÓRKA Czwórka do piatej - fizyka w kuchni 12.07.2023.mp3 Prawa fizyki w kuchni. Czy pomagają w gotowaniu? (Czwórka do piątej/Czwórka)

Jak przygotować idealne espresso?

- Mamy w pracowni ekspres do kawy, który wyposażyliśmy w odpowiednie czujniki, żeby krok po kroku zrozumieć, co dzieje się w filiżance - opowiada gość Czwórki. - Jeśli chodzi o mechanizmy, których używamy do parzenia kawy, to wszystkie je opisuje prawo Darcy’ego. Henry Darcy był francuskim inżynierem, który w XIX wieku zaprojektował system fontann w mieście Dijon. Przy okazji tego projektu opracował podstawy fizyki przepływu przez ośrodki porowate. Równanie Darcy’ego wiąże przepływ z czynnikami, które ten przepływ wywołują. Na przykład z ciśnieniem, które wytwarza na przykład ekspres ciśnieniowy. Wiele też zależy od temperatury parzenia. Kawa z kawiarki ma gorzkie nuty, natomiast nowa fala metod parzenia kawy szuka nut bardziej kwiatowych i cytrusowych. To są zdecydowanie delikatniejsze napary, choć zawartość kofeiny może być w nich naprawdę duża.

Kawa to napój, po który wielu z nas sięga już o poranku Kawa to napój, po który wielu z nas sięga już o poranku

Lody azotowe

- Lody to bardzo ciekawy fizycznie obiekt, który jest zamrożoną emulsją wody, tłuszczu i białka. Kiedy mamy je w pojemniku i wyciągamy raz po raz z zamrażalnika, tracą swoją konsystencję. Odpowiada za to proces wzrostu kryształków lodu, które rosną nawet w temperaturze -20 stopni Celsjusza. - tłumaczy prof. Lisicki. - Im robią się one większe, tym tekstura lodów staje się mniej przyjemna. Dlatego w naszym laboratorium robimy lody azotowe, czyli mrozimy autorską mieszankę do lodów przy pomocy ciekłego azotu, który ma temperaturę -190 stopni. W ten sposób otrzymujemy pyszne lody, które świetnie smakują i są bardzo gładkie. Tak oto fizyka tekstury łączy się z doświadczeniem konsumenckim - podsumowuje badacz.

Sprawdź też:

Dyplom ze zmywania naczyń

- Agnes Pockels była gospodynią domową, która żyła w Niemczech pod koniec XIX wieku. Prowadząc gospodarstwo rodzicom i spędzając wiele czasu w kuchni, szybko zaczęła tam eksperymentować. Po zaobserwowaniu tworzenia się piany i błon na powierzchni brudnych naczyń, jako pierwsza opisała zjawisko napięcia powierzchniowego oraz opracowała przyrząd do jego pomiaru - opowiada gość audycji. - Początkowo czasopisma naukowe nie chciały publikować wyników jej doświadczeń ze względu na brak wykształcenia i przynależności do kadry uniwersyteckiej. Pierwsza jej praca ukazała się za pośrednictwem lorda Rayleigha w magazynie Nature. Wtedy to Agnes Pockels zyskała rozgłos i poważanie.

Artykuł w "Reviews of Modern Physics" to ponad 70-stronicowa analiza zjawisk naukowych, które stoją za codziennymi czynnościami, od gotowania posiłku po parzenie filiżanki kawy. (zdj. ilustracyjne/Shutterstock.com/Anna Lulu) Artykuł w "Reviews of Modern Physics" to ponad 70-stronicowa analiza zjawisk naukowych, które stoją za codziennymi czynnościami, od gotowania posiłku po parzenie filiżanki kawy. (zdj. ilustracyjne/Shutterstock.com/Anna Lulu)

Tytuł audycji: Czwórka do piątej

Prowadzi: Oliwia Krettek

Gość: prof. dr hab. Maciej Lisicki (Wydział Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego)

Data emisji: 12.07.2023

kul

Pieczenie - twój chleb powszedni

Ostatnia aktualizacja: 19.03.2023 08:00
Zapach świeżo upieczonego chleba jest jednym z najpiękniejszych zapachów świata. Możesz go uzyskać bez wyrabiania ciasta, bez specjalnego sprzętu oraz doświadczenia - przekonuje popularna skandynawska blogerka kulinarna Ina-Janine Johnsen w książce "Buła i przyjaciele".

Efekt orzecha brazylijskiego. Czym jest i jak może być wykorzystany?

Ostatnia aktualizacja: 17.05.2023 15:22
Naukowcy z Uniwersytetu Warszawskiego i z uczelni w Holandii po raz pierwszy wykazali eksperymentalnie, że tzw. efekt orzecha brazylijskiego nie wymaga dostarczania energii. Odkrycie może mieć kluczowe znaczenie dla wielu dziedzin nauki i przemysłu.