- Coraz więcej influencerów rozpoczyna współprace reklamowe ze znanymi markami.
- 61 procent kupujących przyznało, że kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji influencera. A tylko 20 procent osób kliknęło na reklamę, która pojawiła się w mediach społecznościowych.
- Rola influencera zaczyna się zmieniać. Szczególnie zmienia się ich postrzeganie przez osoby młode.
Coraz więcej influencerów rozpoczyna współprace reklamowe ze znanymi markami. Czy to oznacza, że z biegiem czasu influencerzy staną się naszymi osobistymi doradcami i czy rzeczywiście zachęcają nas do zakupu reklamowanych produktów? Te pytania postawiliśmy w Czwórkowej sądzie ulicznej. Odpowiedzi na pytania zadane przez Wiktorię Borowską były bardzo zróżnicowane, opinie podzielone.
W "Popołudniówie" pytania o reklamę i influencerów zadaliśmy Rafałowi Reifowi, ekspertowi do produktów konsumenckich i handlu detalicznego.
Siła oddziaływania infuencerów
- Przeprowadziliśmy badanie, na 30 rynkach i 23 tysiącach osób, i z naszych statystyk wynika, że influencerzy stają się niezwykle ważni - mówi gość Czwórki. - 61 procent kupujących przyznało, że kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji influencera. A tylko 20 procent osób kliknęło na reklamę, która pojawiła się w mediach społecznościowych. Siła oddziaływania infuencerów jest niesamowita.
Z badania wynika również, że 74 procent ludzi uważa, że treściom przekazywanym przez twórców internetowych można zaufać.
20:45 czwórka popołudniówa 22.07.2024 rafał 16.11.mp3 O influencerach i ich sile przekonania nas do reklamowanego produktu opowiada Rafał Reif (Popołudniówa/Czwórka)
- Rola influencera zaczyna się zmieniać. Szczególnie zmienia się ich postrzeganie przez osoby młode - wyjaśnia Rafał Reif. - Badanie pokazało, że dla młodych niekoniecznie liczy się sława osobowości internetowej, a dużo bardziej cenią osoby autentyczne w swoim przekazie, bo dostarczają treści bardziej wartościowe albo zabawne - dodaje.
Mikroinfluencer się liczy
Analizując wyniki wspomnianego raportu Czwórkowy ekspert zauważa, że młodsze pokolenie tzw. zetki zaczynają być bardziej krytyczne, zwracają większą uwagę na autentyczność i angażujące treści. - To ma dwa oblicza, deklarujemy, że szukamy autentyczności i to się sprawdza w praktyce, ale sławy też mają znaczenie - mówi. - Sławni influencerzy też na rynku mają swoją rolę. To jest wyzwanie dla reklamodawców, jak skutecznie obie grupy wykorzystać w działaniach marketingowych.
W statystykach widać wzrost znaczenia tzw. mikroinfluencerów, czyli tych osób o mniejszych zasięgach, które mają od 10 tysięcy do 100 tysięcy followersów. - Oni często robią coś ciekawego, coś co nas interesuje - wyjaśnia Rafał Reif. - Patrzymy też na megainfluencerów, osoby sławne, ale częściej takiej, które osiągnęły sukces jak np. Iga Świątek.
Czytaj także:
W mediach społecznościowych nie brakuje skandali i afer. To wyzwanie dla rynku reklamy. Ryzyko reputacyjne istnieje zawsze - zaznacza ekspert. - Szukając osoby do promocji produktu wybierajmy te, których wartości są bliskie naszej marce. To ważne żeby wizerunek ambasadora i marki był spójny - wyjaśnia. - Pamiętajmy też, że świat influencerów jest jedynie elementem całego planu sprzedażowego - mamy wiele możliwości pokazania produktu.
Pytanie Kamila Jasieńskiego o zarobki influencerów pozostało bez konkretnej odpowiedzi. Rafał Reif zdradził, że na szczycie są tacy, których wynagrodzenie za pakiet promocyjny osiąga kwoty z kilkoma zerami. - Współprace z mniejszymi osobowościami internetowymi opłacane są raczej w tysiącach niż dziesiątkach tysięcy.
Sprawdź też:
Zdarza się, że w świecie współpracy działów reklamy z influencerami nawiązywane są długofalowe współprace. - Markom zaczyna na tym zależeć. Taka forma ambasadorstwa gwarantuje influencerowi większy budżet, ale produktowi daje większą gwarancję na zainteresowanie klienta - wyjaśnia gość Kamila Jasieńskiego i sceptycznie odnosi się do koncepcji, że nie będziemy oglądać reklam produktów na influencerskich kontach. - To się będzie zmieniać, będziemy bardziej krytyczni, ale też będzie więcej narzędzi by mierzyć skuteczność takich reklam.
***
Tytuł audycji: Popołudniówa
Prowadzący: Kamil Jasieński
Gość: Rafał Reif (partner EY lider sektora produktów konsumenckich i handlu detalicznego)
Data emisji: 22.07.2024
Godzina emisji: 16.11
pj