Zuzanna Skalska o trendach: nie sprzedaje się produktu, tylko narrację

Ostatnia aktualizacja: 18.12.2024 10:52
Trendy nie powstają same - to analiza wielu danych, ale przede wszystkim dobre przewidywanie. Jak uważa gościni "Świata 4.0", to, co jest trendem dla konsumenta, jest już masową produkcją dla przedsiębiorstw i przemysłu.
Jak przewiduje się trendy?
Jak przewiduje się trendy?Foto: Shutterstock

Czym naprawdę jest trend?

Trudno zdefiniować pojęcie trendu; jak twierdzi Zuzanna Skalska, która od kilkunastu lat zajmuje się przewidywaniem trendów i zjawisk w różnych dziedzinach designu, biznesu i innowacji, to pojęcie oznacza zupełnie co innego dla konsumenta i producenta.


Posłuchaj
24:57 PR4_17_12_2024_17_09_Świat_4.0.mp3 Zuzanna Skalska o powstawaniu światowych trendów (Świat 4.0/Czwórka)

 

Jak wyjaśnia Zuzanna Skalska, praca trendwatchera polega na analizowaniu przeszłości oraz przewidywaniu tego, co nadchodzi. - To, co w tej chwili jest na rynku, dla biznesu nie jest trendem, tylko masową produkcją - wyjaśnia gościni audycji. - Nie sam produkt jest tym, co się sprzedaje, a narracja, jakiej używają firmy marketingowe i agencje reklamowe - dodaje.

Współpraca z firmami

Zuzanna Skalska zajmuje się również współpracą z osobami odpowiedzialnymi za podejmowanie decyzji w firmach. Mogą one dotyczyć kwestii strategicznych, badań i rozwoju czy marketingowych. Zadaniem gościni audycji jest wspomaganie ich, bo jak sama twierdzi, nikt nie wie wszystkiego.

- Ja podaję osobom decyzyjnym w firmie całe spektrum możliwości wyboru, aby rozwiązać dany problem. To nie jest wróżenie z fusów, to ciężka praca, w której trzeba bardzo dużo wiedzieć - wyjaśnia rozmówczyni Piotra Firana. - Identyczne organizacje w tej samej branży mogą funkcjonować zupełnie inaczej, bo podjęły różne decyzje.


Zobacz także:


- Każda firma chciałaby mieć tabletkę na spadającą sprzedaż czy problemy z HR-em; to marzenie każdej firmy. Niestety, nie ma czegoś takiego. Trzeba zrobić pełne badanie, gdzie organizacja ma problem. Zdarza się, że osoba podejmująca decyzje, jest największym hamulcem rozwoju - tłumaczy Skalska.

Sukcesja

Według Zuzanny Skalskiej, aż 80 procent rynku w Polsce to małe i średnie firmy. - One powstały nie więcej niż 30 lat temu. Właściciel i założyciel najczęściej żyje, a oddanie dziecku sterów jest bardzo bolesne. Problem jest taki, że to są pierwsze sukcesje w takich firmach. Patrząc na raporty, które były zrobione po sukcesjach na zachodzie, wiemy, że tylko 14 proc. z nich się udaje. To marna perspektywa - wyjaśnia gościni "Świata 4.0".

***

Tytuł audycji: Świat 4.0

Prowadzi: Piotr Firan

Gościni: Zuzanna Skalska (trendwatcherka, autorka nagrodzonych książek o trendach)

Data emisji: 17.12.2024

Godzina emisji: 17.09

kajz

Czytaj także

Ile zarabiać, żeby być szczęśliwym? Odpowiadają Kamil Fejfer i Łukasz Komuda

Ostatnia aktualizacja: 24.09.2024 22:13
Autorzy książki "Ile trzeba zarabiać, żeby być szczęśliwym? Oraz 12 innych pytań o ekonomię i naszą przyszłość" odpowiedzieli na część z tych pytań na antenie Czwórki w audycji "Świat 4.0". W rozmowie poruszyli ważne tematy ekonomiczne, gospodarcze i społeczne. 
rozwiń zwiń
Czytaj także

Wpływ inflacji na zakupowe nawyki studentów

Ostatnia aktualizacja: 04.10.2024 16:25
W portfelu tyle samo, jednak kupić możemy coraz mniej. Wysoka inflacja i wzrastające ceny to problem, który nęka nas od lat. Jak na drożyznę reagują młodzi, samodzielni ludzie? Na przykładzie sytuacji studentów Paweł Wójcik - psycholog ekonomiczny z Uniwersytetu Warszawskiego - opowiedział, jak młodzi dorośli radzą sobie z coraz większymi wydatkami.
rozwiń zwiń