- Uczniowie coraz częściej odczuwają lęk przed matematyką.
- W Polsce przyznaje się do tej obawy 90 procent uczniów.
- Nauczycielki zauważają, że problem obecny jest od lat. I wskazują, co może być tego powodem.
Królowa nauk - zmora uczniów
Nauczyciele są zgodni: matematyka to królowa nauk. Uczniowie nazywają ją "zmorą", "tragedią", "najgorszym przedmiotem". Lekcja matematyki wywołuje w nich lęk - odczuwa go aż 90 procent ankietowanych w Ogólnopolskim Badaniu Postrzegania Matematyki.
Niestety tak silne emocje mogą prowadzić do zniechęcenia i blokować podejmowanie kolejnych wyzwań, nie tylko w klasie.
- Pytam swoich uczniów o odczucia z lekcji matematyki, jakie mieli do tej pory. Odpowiedzi nie są budujące - przyznaje Eliza Dołżańska-Pietrzak, nauczycielka matematyki.
- Ten lęk to jest coś niezwykle powszechnego, on towarzyszy wszystkim uczniom, od kiedy pamiętam - komentuje Joanna Fic, nauczycielka.
Matematyka - stres i wstyd
Niestety na lekcjach matematyki pojawia się stres, ten prowadzi do niechęci, rezygnacji, a niekiedy wstydu. Uczniowie wskazują, że stresuje ich to, że czegoś nie rozumieją, że koledzy znają temat, a oni nie.
- Uczniowie, którzy przychodzą do mnie i mówią, że nie umieją matematyki, czują się przez to gorsi - zdradza rozmówczyni Czwórki. - Ja ich szybko wyprowadzam z błędu - ja nie umiałabym napisać recenzji filmu lub książki. Podziwiam ludzi, którzy mają talent literacki, do języków, do sportu. Rozumiem, że nie każdy matematykę musi umieć, matematykiem musi być.
03:14 czwórka pierwsze słyszę 03.04.2024 matematyka 8.14.mp3 Lęk przed matematyką - czy to szkolna epidemia? (Pierwsze słyszę/Czwórka)
Joanna Fic zwraca uwagę, że nauka matematyki wymaga systematyczności. Sposób, w jaki prowadzone są lekcje tego przedmiotu w szkole, sprawia, że nie ma czasu i możliwości, żeby coś nadgonić. Jej zdaniem to może być powód ogólnej frustracji.
Czytaj także:
- Myślę, że ten problem wynika z tego, że matematyka jest jedynym przedmiotem, który w 100 procentach jest abstrakcyjny. Każdy inny możemy dotknąć, zobaczyć, poznać, a np. logarytmu zobaczyć się nie da - wyjaśnia Eliza Dołżańska-Pietrzak. - Matematyka jest tylko w naszych umysłach.
Jak pozbyć się lęku matematycznego?
Rozmówczynie Szymona Majchrzaka podkreślają też rolę nauczycieli tego przedmiotu. Czasem warto odpuścić założenia lekcji, by stało się coś ważniejszego - rzecz międzyludzka, relacyjna. Ważnym jest także, żeby sam nauczyciel umiał przyznawać się do błędów, bo nie ma matematyka, który nie popełnia pomyłek, robiąc zadania. - To z pewnością mogłoby zmienić podejście samych uczniów do przedmiotu - przypuszczają nauczycielki.
Oczywiście Polska nie jest jedynym krajem, gdzie występuje problem z nauką matematyki, z lękiem przed tym przedmiotem. Już 10 lat temu zauważono ten problem w Australii - lokalna rada badań edukacyjnych stworzyła program zajęć, którego celem było radzenie sobie z takimi emocjami.
***
Tytuł audycji: Pierwsze słyszę
Prowadzi: Kamil Jasieński
Materiał: Szymon Majchrzak
Data emisji: 03.04.2024
Godzina emisji: 8.00
wmkor