Czego brakuje polskiej szkole? Postawmy na społeczność, dialog i motywację [WIDEO]

Ostatnia aktualizacja: 06.09.2024 09:00
Czego młodzi ludzie chcą się uczyć w polskiej szkole? Jakie umiejętności według ekspertów powinny być rozwijane na lekcjach? Czy współczesny system oświaty przygotowuje młodych do wyzwań XXI wieku? To tylko parę z pytań, które padły podczas pierwszego "Otwartego Studia Czwórki" - miejsca spotkań młodych ludzi i poszukiwania odpowiedzi na najbardziej nurtujące pytania. 
Otwarte studio Czwórki to Czwórkowa audycja otwarta na rozmowę
"Otwarte studio Czwórki" to Czwórkowa audycja otwarta na rozmowęFoto: Adam Świetlicki/Czwórka

Gośćmi pierwszego "Otwartego Studia Czwórki" byli licealiści i współorganizatorzy projektu "Senat na Ty", pedagodzy, rodzice i nauczyciele, a także - między innymi - założycielka portalu i społeczności Juniorowo.pl, szef Działu Aktywności Społecznej Centrum Edukacji Obywatelskiej czy prezeska Zarządu Fundacji Nowoczesnej Edukacji SPUNK.

Posłuchaj
109:05 czwórka otwarte studio czwórki 05.09.2024.mp3 Czego brakuje polskiej szkole? (Otwarte studio Czwórki/Czwórka)

 

Pierwsze, tytułowe pytanie Justyny Dżbik-Kluge i Jakuba Jamrozka, prowadzących "Otwarte studio Czwórki", wywołało lawinę odpowiedzi gości. 

Czego uczniowie chcą się uczyć w szkole?

Uczniowie, studenci i eksperci chętnie dzielili się tym, czego chcieliby uczyć się w szkole. Wskazywali m.in. na:

  • umiejętności potrzebne w codziennym życiu
  • patrzenie na innych z empatią i zrozumieniem
  • budowanie relacji, współpracy
  • umiejętność radzenia sobie w trudnych sytuacjach
  • umiejętności miękkie
  • umiejętności praktyczne, np. wypełnianie dokumentów PIT

Przede wszystkim jednak uczniowie zwrócili uwagę, na to, że "chcą uczyć się tego, czego chcą się uczyć". Nie uciekali od podstawy programowej, choć chcieli, by ją nieco zmniejszyć, ale przede wszystkim na profilowanie klas, możliwość wyboru przedmiotów. 

- Obecnie uczymy się wszystkiego, czyli niczego. Nie możemy się skoncentrować na tym, co jest dla nas ważne - zauważyła przedstawicielka "Senatu na Ty". 

Odpowiedzi uczniów niezwykle ucieszyły zgromadzonych w studiu ekspertów. Ola Dulas z Fundacji Nowoczesnej Edukacji SPUNK podkreśliła. - Ludzie powinni móc uczyć się tego, czego chcą się uczyć, bo tylko w ten sposób będą uczyć się i rozwijać do końca życia. W innym przypadku bardzo szybko z tej nauki zrezygnują. 

W tym kontekście niezwykle ważna jest rola nauczyciela, który może "cisnąć", ale też motywować. Położenie nacisku na motywację uczniów jest możliwe w każdej szkole, również publicznej, na co zwrócił uwagę Radosław Potrac. 

Czego brakuje w polskich szkołach?

Szkoła to miejsca, gdzie mamy zdobywać wiedzę. Jednak obecny system edukacji w Polsce, oparty przez dekady na modelu pruskim, budzi wiele kontrowersji. 

Goście "Otwartego studia Czwórki" zwrócili uwagę na relacje w szkole, na empatię, wzajemne wsparcie, wolność, prawo do decydowania. Nie uciekli jednak od prozy życia, wskazali na braki papieru toaletowego i mydła czy zniszczone drzwi toalet, co wciąż zdarza się w polskich placówkach. 

Niezwykle ważnym okazał się również wątek wsparcia pedagogicznego, psychologicznego czy medycznego (opieki pielęgniarskiej). Podkreśli ten aspekt szczególnie w kontekście ostatnich, postpandemicznych lat, czasie dużej alienacji, samotności, opuszczenia. 

Tematem kolejnej odsłony "Otwartego studia Czwórki" będzie: "To mnie nie dotyczy, czyli o naszej obojętności" - zapraszamy w czwartek 12 września, o 20.00. 

***

Tytuł audycji: "Otwarte Studio Czwórki"

Prowadzący: Justyna Dżbik-Kluge, Jakub Jamrozek

Goście:

  • licealiści i studenci
  • Juniorowo.pl - Elżbieta Manthey
  • Projekt "Senat na Ty", Oliwia Płocharska, opiekun projektu, nauczycielka z LO im. Tomasza Zana w Pruszkowie, homeschoolerka
  • Karol Chomentowski, Melissa Płocharska, Aleksandra Pieńkos - licealiści i współorganizatorzy projektu "Senat na Ty" realizowanego w Senacie RP
  • Szkoła w chmurze - Anna Gliszczyńska, dyrektor
  • Wolna Szkoła - Dominik Granada, Wolna Szkoła Ursynów
  • Jakub Tylman - pedagog, który z pasją zmienia polską szkołę, nauczyciel przedmiotów artystycznych i inspirujący swą kreatywnością twórca nowoczesnych projektów edukacyjnych oraz nieszablonowych rozwiązań w edukacji, dla którego "niemożliwe nie istnieje"
  • Centrum Edukacji Obywatelskiej - Michał Tragarz (szef Działu Aktywności Społecznej CEO)
  • Fundacja Nowoczesnej Edukacji SPUNK - Ola Dulas (prezeska Zarządu Fundacji Nowoczesnej Edukacji SPUNK, terapeutka, nauczycielka, edukatorka seksualna i antydyskryminacyjna, orędowniczka zmian w edukacji)
  • dr Karol Jachymek (kulturoznawca z Uniwersytetu SWPS, ekspert w obszarze edukacji, kultury młodzieżowej, zmian generacyjnych, autor książki "Z nosem w smartfonie")
  • Radosław Potrac (Nauczyciel Roku 2023 ze Szkoły Podstawowej nr 30 w Warszawie, nauczyciel historii, wychowania do życia w rodzinie, harcerz)

Data emisji: 5.09.2024

Godzina emisji: 20.04

pj/wmkor

Czytaj także

Czas rozmawiać o kryzysach zdrowia psychicznego. Debata w Czwórce: Czy z nami jest coś nie tak? [WIDEO]

Ostatnia aktualizacja: 16.05.2024 20:00
Pod hasłem "Świat zwariował, czy z nami jest coś nie tak?" odbyła się druga debata w Czwórce. Kondycja psychiczna młodych i nieco starszych była tematem dyskusji, w której wzięli udział nastolatkowie, studenci, psycholożki, psychiatrzy, pedagodzy i rodzice. Spotkanie prowadzili Justyna Dżbik-Kluge i Jakub Jamrozek. 
rozwiń zwiń
Czytaj także

Co nowego w Czwórce? Justyna Dżbik-Kluge o nowej, jesiennej ramówce

Ostatnia aktualizacja: 02.09.2024 09:05
Debaty ekspertów, dyskusje z udziałem publiczności, autorskie audycje muzyczne i zupełnie nowe podcasty. Co będzie można usłyszeć na naszej antenie w przyszłych miesiącach? O nowej ramówce Czwórki opowiedziała dyrektorka stacji, Justyna Dżbik-Kluge.
rozwiń zwiń