- Mam wrażenie, że w przetargach jest ważna cena, cena i jeszcze raz cena, w związku z tym nie patrzy się na inne czynniki, które mogą decydować o ostatecznym powodzeniu – mówi Marcin Zimoch, właściciel firmy Green Grass Company.
Jego zdaniem większość problemów w realizacji inwestycji drogowych wynika z materializmu. - Wykonawcy próbują za wszelka cenę szukać oszczędności kosztem jakości, a po drugie oferują podwykonawcom zlecenia, które nawet nie pokrywają naszych kosztów - dodaje.
Z tą opinią zgadza się Wojciech Malusi, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa. - Służby kontrolne tylko czyhają na to, by urzędnik prowadzący przetarg popełnił błąd i podejrzewają korupcję, jeśli wybrana zostanie oferta z nie najniższą ceną - powiedział.
Ekspert dodał, że nie wolno mówić tylko o błędach popełnianych przez obecny rząd. - To, że jest tak źle na drogach jest również pokłosie polityki prowadzonej przez poprzednie rządy, trzeba być sprawiedliwym – podkreślił.
Wiadomo już, że duża część z planowanych dróg i autostrad nie zostanie oddana do użytku przed Euro 2012.
– W zakresie autostradowym priorytetową inwestycją jest połączenie Polski Centralnej z Europą Zachodnią, czyli autostrada A2 i według informacji, jakie posiadamy będzie ona miała zapewniony efekt komunikacyjny do maja 2012 roku – powiedział Mikołaj Piotrowski, dyrektor ds. komunikacji firmy PL.2012, spółki kontrolującej przygotowania do Euro 2012.
Marcin Hadaj, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad dodał, że nie należy sugerować się wskaźnikiem realizacji planu, który obecnie wynosi niecałe 5 proc. rocznych założeń. - Zawsze jest tak, że w pierwszym kwartale danego roku prace są na bardzo minimalnym poziomie ze względu na pogodę, prace przyspieszają wiosną i latem - wyjaśnił.
Dodał, że GDDKiA planuje uruchomić w tym roku ponad 350 km dróg krajowych, w tym ponad 250 km autostrad. W 2012 roku liczba nowych inwestycji będzie rekordowa - ponad 900 km nowych dróg, w tym niemal 500 km autostrad.
Aby usłyszeć co mają na ten temat do powiedzenia nasi słuchacze i pozostali eksperci: prof. Wojciech Suchorzewski z Politechniki Warszawskiej i Jerzy Pomianowski, rzecznik Instytutu Transportu Samochodowego, wystarczy kliknąć w ikonę dźwięku w boksie "Posłuchaj" w ramce po prawej stronie.
Audycji "Za, a nawet przeciw" można słuchać od poniedziałku do czwartku tuż po godz. 12.00.