Jadwiga Grabowska. Caryca mody, polska Chanel

Ostatnia aktualizacja: 07.01.2016 11:50
Francuzi mieli Chanelkę, a my - Grabolkę, czyli Jadwigę Grabowską. Ta projektantka w smutnych czasach PRL tworzyła modę, której nie powstydziłyby się salony zachodniej Europy.
Audio
  • Marta Sztokfisz o swojej książce "Caryca polskiej mody, święci i grzesznicy" (Pani tomu/Czwórka)
Dyrektorka artystyczna Mody Polskiej Jadwiga Grabowska podczas pracy
Dyrektorka artystyczna "Mody Polskiej" Jadwiga Grabowska podczas pracyFoto: PAP/Cezary Langda

Jadwiga Grabowska pochodziła z bogatej warszawskiej rodziny i była prawdziwą przedwojenną damą. Po II wojnie światowej zalożyła butik. - Ubierała żonę i kochankę Bieruta i innych władców ówczesnej Polski. Nawiązała relacje, które później pomogły jej w życiu - mówi Marta Sztokfisz, autorka biografii polskiej projektantki.

W 1958 Grabowska stworzyła państwowe Przedsiębiorstwo Handlowe "Moda Polska". Niewielki zakład dwa razy w roku wypuszczał kolekcję złożoną z setki egzemplarzy, a w Warszawie pojawiły się modelki. - Te kolorowe dziewczęta stanowiły rodzaj kwiatów, które wykwitły na szarej ulicy. Były pięknie ubrane i zachowywały się perfekcyjnie, ponieważ Jadwiga Grabowska powiedziała im: macie reprezentować modę polską wszędzie, gdziekolwiek się znajdziecie - opowiada Sztokfisz.

Autorka książki o Grabolce wyjaśnia także, dlaczego w czasach PRL trasa od kolumny Zygmunta do Placu Zbawiciela nazywana była szlakiem hańby, i tłumaczy, jak wyglądały bale gałganiarzy.

***

Tytuł audycji: Pani tomu

Prowadzi: Iwona Wyciechowska

Gość: Marta Sztokfisz (autorka książki "Caryca polskiej mody, święci i grzesznicy")

Data emisji: 7.01.2015

Godzina emisji: 19.00

mg/mc

Czytaj także

Jakob Kosel: nałogowo słucham Czwórki

Ostatnia aktualizacja: 12.12.2015 16:17
Okazuje się, że i modele nie mogą żyć bez dobrej muzyki. Dlatego Jakob Kosel, gdy tylko wsiada do auta, włącza Czwórkę.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Wykreuj markę, czyli jak zarabiać na modzie

Ostatnia aktualizacja: 18.12.2015 13:20
Olka Kaźmierczak to dziewczyna, która planuje rewolucję w polskim świecie mody. Chce uczyć projektantów, jak budować i promować marki, by osiągnąć sukces na rynku.
rozwiń zwiń
Czytaj także

W co się ubrać? "Sylwetka jest ważniejsza niż rozmiar"

Ostatnia aktualizacja: 28.12.2015 14:32
- Najbardziej pożądaną sylwetką u kobiet jest tzw. klepsydra, czyli proporcjonalny biust i biodra - mówi Aleksandra Kisiel, dziennikarka.
rozwiń zwiń