Wszyscy znamy kogoś, kto choruje lub chorował na raka. To zwykłe osoby, mające dom, rodzinę, przyjaciół, pasje. To mama, przyjaciółka, sąsiadka. To może być każda z nas.
- "Kobiecy biust. Męska sprawa" to kolejna odsłona kampanii BreastFit. Od lat edukujemy, że kobiece piersi to nie tylko sprawa kobiet, bo jeśli kobieta zachoruje na nowotwór piersi, to jej choroba dotyka całą rodzinę - mówi Anna Kupiecka, prezeska fundacji Onkocafe. - Angażujemy mężczyzn, by towarzyszyli kobietom w profilaktyce, nie tylko od momentu gdy ona zachoruje, ale dużo, dużo wcześniej - dodaje.
Męski kalendarz dla kobiet
Kampanii od lat towarzyszy kalendarz "Power of Community". W tym roku też, po raz kolejny, 12 sportowców wcieliło się w role modeli, by wesprzeć ideę kampanii i stworzyć charytatywny kalendarz, którego dochód zostanie przeznaczony na wsparcie kobiet z zaawansowanym rakiem piersi. - Ta idea przyszła do nas wraz z Kubą Popławskim i inicjatywą kilkunastu mężczyzn, którzy wspólnie trenują w jednym z trójmiejskich klubów. Pewnego roku przyszli do nas z gotowym kalendarzem, który chcieli dedykować kobietom z rakiem piersi - wspomina gość Czwórki. - Oni byli ogromnie zaangażowani w sprawę, mieli duże chęci pomocy, nie można było tego zgubić. Przekuliśmy to w gigantyczną kampanię, dziś znaną na świecie - dodaje.
Za obiektywem tym razem stanął fotograf Tomasz Zienkiewicz. - Cała idea i zaangażowanie osób biorących udział w projekcie przekonały mnie do wejścia w ten projekt. W swojej pracy fotografuję i mężczyzn, i kobiety, więc ta fotografia nie była wyzwaniem, choć tych na planie nie brakowało - zdradza. - 12 panów na zdjęciach występuje w towarzystwie różowej wstążki, która jest symbolem walki z rakiem piersi. Próbowaliśmy tę wstęgę połączyć z nimi, pokazać emocje. Tak powstały ilustracje rozterek, gniewu, żalu, pogodzenia, akceptacji czy irytacji. Ta potrzeba zgrania duszy i ciała nie była łatwym zadaniem - przyznaje.
18:21 czwórka rozbiegani 26.08.2022.mp3 O kampanii "BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa" i profilaktyce raka piersi opowiadają osoby w nią zaangażowane (Rozbiegani/Czwórka)
Profilaktyka przede wszystkim
Kampania "BreastFit. Kobiety biust. Męska sprawa" powstała w 2015 roku i od początku jej misją jest zachęcanie kobiet do wykonywania regularnych badań oraz edukacja na temat wagi wczesnej diagnostyki oraz choroby na każdym jej etapie, także w stopniu zaawansowanym.
- Niestety nadal w naszym kraju zgłaszalność na badania przesiewowe w programie profilaktyki raka piersi, czyli na mammografię, osiąga 10-20 procent osób, które mogłyby z tego programu skorzystać - mówi Anna Kupiecka. - To nam pokazuje, jak bardzo jesteśmy w tej profilaktyce nieskuteczni. Cały czas nad tym jednak pracujemy. Z naszych rozmów z kobietami w mniejszych regionach wynika, że wciąż nie jest dobrze, że edukacja tam nie trafia. Ale to wzrasta, my też prowadzimy szkolenia. Rośnie świadomość roli wczesnego wykrywania, potrzeby włożenia własnej pracy w to, żeby nowotwór wykryć - podkreśla.
Posłuchaj także:
Gość Kariny Terzoni dużą wagę przywiązuje do prostej rozmowy, marzy o tym, żeby nikt nie bał się, nie wstydził rozmowy o raku piersi, o badaniach, o ich potrzebie. - Rozmawiajmy o profilaktyce tak po prostu, nie róbmy z tego tematu tabu - akcentuje.
Inicjatorzy kampanii starają się przekazać przyświecające im idee właśnie w kalendarzu, przez normalnych mężczyzn, facetów zaangażowanych w dbanie o własne zdrowie. Dwunastu zdjęciom towarzyszy 13 strona kalendarza, na której znajduje się instrukcja, jak badać piersi. Anna Kupiecka podkreśla, że samobadanie jest niezwykle ważne, bo rak atakuje niespodziewanie, niezależnie od wieku, a im wcześniej wykryty, tym jest szybciej wyleczalny.
***
Tytuł audycji: Rozbiegani
Prowadzi: Karina Terzoni
Goście: Anna Kupiecka (prezeska fundacji Onkocafe), Tomasz Zienkiewicz (autor zdjęć do kalendarza)
Data emisji: 26.08.2022
Godzina emisji: 09.14
pj