W potocznych rozmowach korzystamy często z pewnych błędów poznawczych, np. błędu anegdotycznego. Czyli uogólniamy - zakładamy, że jeśli coś przydarzyło się nam, albo naszym bliskim czy znajomym, jest standardem. Marta Michałowska
- Jeśli pojawia się publikacja naukowa, z której tezą się nie zgadzamy, naszym obowiązkiem, jako naukowców, jest odłożenie własnych przekonań na bok i zweryfikowanie wyników badań, zawartych w tej publikacji. To, co uważamy ma mniejsze znaczenie niż fakty. To fakty są ważne - mówił Dariusz Aksamit. A jak przekonywała Marta Michałowska, wbrew wielu opiniom, internet wcale nie jest niewłaściwym medium do szukania rzetelnej wiedzy. - W internecie można znaleźć dziś wszystko. Ważne, żeby wiedzieć, gdzie tego szukamy, kim jest autor i jakie ma doświadczenie w zakresie tematu, który omawia - tłumaczyła rozmówczyni Jakuba Jamrozka.
Badania naukowe są bardzo żmudne, bo trzeba wyeliminować wszystkie zmienne, które potencjalnie mogą wpłynąć na ich ostateczny wynik. Dariusz Aksamit
Czym jest pop-psychologia, a do czego służą w dyskusji argumenty "cherry picking"? Na czym polegała kampania "A dowodzik jest?" i jak to się dzieje, że kilka badań naukowych, dotyczących tego samego podmiotu, może mieć zupełnie różne wyniki? Dlaczego czasem warto przyznać się do niewiedzy? O popularyzacji psychologii, o walce z pseudonauką i o tym jak wyciągnąć psychologię z uniwersyteckich szaf - w nagraniu rozmowy ze studia Czwórki.
***
Tytuł audycji: Strefa prywatna
Prowadzi: Jakub Jamrozek
Goście: Marta Michałowska (studentka studiów doktoranckich na Uniwersytecie Warszawskim, absolwentką andragogiki), Dariusz Aksamit (magister inżynier Fizyki Technicznej, Rzecznik Nauki, który współtworzył kampanię "A dowodzik jest?" oraz jest współorganizator Marszu dla Nauki)
Data emisji: 2.01.2019
Godzina emisji: 20.07
kd/ac