Sprzedawcy stosują także tricki, których nie dostrzegamy, i którym poddajemy się nieświadomie. To marketing sensoryczny, czyli wywieranie wpływu na klienta przy użyciu jego zmysłów. - W sklepach wykorzystywane są najczęściej trzy z pięciu z nich: słuchu, wzroku i węchu - tłumaczyła Aleksandra Potrykus-Wincza i opowiadała m.in., na czym dokładnie polega działanie podkładów dźwiękowych, mających zachęcić nas do kupowania. - Przywołują określone emocje. Chodzi o to, by wywołać te właściwe - mówi ekspertka.
Jak przyznał jednak psycholog dr Konrad Maj Polacy są coraz bardziej odporni na taką "manipulację". - Uczymy się być nieufni wobec tego, co próbuje nam się "wcisnąć" - mówił ekspert. W programie goście Piotra Firana tłumaczyli także, jak możemy próbować się bronić przed wpływem sklepowych "manipulacji" i dlaczego przekazów podprogowych, które zostały zakazane przez prawo - tak naprawdę uniknąć się nie da.
***
Tytuł audycji: Się mówi
Prowadzi: Piotr Firan
Goście: Aleksandra Potrykus-Wincza (specjalistka od marketingu sensorycznego), dr Konrad Maj, (psycholog społeczny z SWPS)
Data emisji: 29.10.2015
Godzina emisji: 14.00
kd/kul