Okładka książki Agaty Szydłowskiej pt. "Paryż domowym sposobem. O kreowaniu stylu życia w czasopismach PRL"
Tytuły takie, jak "Przyjaciółka", "Przekrój", czy "Kobieta i Życie" stały się pierwszymi poradnikami DIY i przewodnikami po niedostępnym świecie produktów luksusowych. Uczyły zaradności, popularyzowała kulturę, jednocześnie wprowadzając nowoczesne rozwiązania w dziedzinie mody i designu. O tytułach, które kreowały polską modę, design i styl życia rozmawialiśmy z Agatą Szydłowską, autorką książki pt. "Paryż domowym sposobem. O kreowaniu stylu życia w czasopismach PRL".
- Pierwsze kolorowe czasopisma wydawane w powojennej Polsce towrzyszyły czytelnikom w momencie przełomu - opowiadała Agata Szydłowska. - Wszystko, od polityki, przez skład klasowy, obyczajowość, kulturę, a nawet granice państwa uległo wtedy zmianie. Przez wszystkie te zmiany starali się przeprowadzić społeczeństwo redaktorzy popularnych tytułów, które na długo stały się głównym źródłem informacji na temat nowej rzeczywistości.
"Paryż domowym sposobem" oznacza zaproszenie do wielkiego świata, który symbolizowała stolica Francji. Kolorowe czasopisma dawały jego namiastkę Agata Szydłowska
I, jak przekonywała na antenie Czwórki autorka książki - robiły to z dużym powodzeniem. Zapraszamy do wysłuchania całej rozmowy, w której pytaliśmy m.in. o to, czego można było się nauczyć z kolorowego czasopisma? Czy ich rola przypominała współczesny internet? Dlaczego każda Polka chciała się nosić "po parysku"? W jaki sposób do treści przemycana była polityczna propaganda i które stały się najbardziej opiniotwórczymi tytułami.
***
Tytuł audycji: Stacja Kultura
Prowadzi: Kasia Dydo
Gość: Agata Szydłowska, (historyczka projektowania, wykładowczyni Teorii Designu na Wydziale Wzornictwa warszawskiej ASP, autorka książki pt. "Paryż domowym sposobem. O kreowaniu stylu życia w czasopismach PRL")
Data emisji: 14.05.2019
Godzina emisji: 11.07
ac/kd