Matura 2020. Historia sztuki - poznaj wszystkie style
Podstawowa zasada, o której należy pamiętać to to, że: przykładamy cechy stylów do artystów, a nie odwrotnie.
- Zawsze zaczynamy od podziału chronologicznego, który mniejszy styl jest w jakiej większej epoce. Jakie cechy formalne reprezentują te epoki i jacy artyści są do nich przypisani - mówi Ewelina Chwiejda, historyczka sztuki, autorka bloga matura-z-historii-sztuki.pl. - Przykładamy cechy do artysty, a nie odwrotnie. Ułatwi nam to naukę, bo będziemy już mieli w głowie ten zbiór cech i łatwiej będziemy mogli je dostrzec w konkretnych dziełach - dodaje.
Oczywiście nie jest możliwe, by wymienić wszystkich artystów z danej epoki. Ewelina Chwiejda w rozmowie z Adą Janiszewską skupia się na kilku, których dzieła pojawiają się na maturze.
Zdjęcie ilustracyjne
- Dwaj najwięksi przedstawiciele kubizmu to: Pablo Picasso i Georges Braque. Ich dzieła zdradzają zdecydowanie te same cechy, zwłaszcza w okresie, kiedy kubizm jest najbardziej rozwinięty, czyli w fazie analitycznej - wyjaśnia historyczka sztuki.
Jak rozpoznać kubistów:
- pierwszą cechą jest rozbicie postaci czy przedmiotów na drobne elementy
- monochromatyczna gama barwna, czyli jednolita
- radykalne uproszczenia analityczne i symultaniczne przedstawienie (czyli próba ukazania przedmiotu ze wszystkich stron jednocześnie)
Czasem jednak trudno odróżnić dzieła Picassa od obrazów Braque'a. Ewelina Chwiejda podkreśla, że najlepiej zapamiętać część z obrazów obu panów.
Impresjonizm
- Impresjonistów mamy wielu. Najważniejszy z nich to Claude Monet. Od jego dzieła pochodzi nawet nazwa kierunku. To on namalował "Impresję. Wschód słońca". Obraz uważany za pierwsze dzieło impresjonistyczne - wyjaśnia historyczka sztuki.
Jak rozpoznać impresjonistów:
- stosowanie techniki dywizionizmu - techniki drobnych plamek, z których słynie impresjonizm
- stosowanie czystej, jasnej gamy barwnej
- temat - błahy, przyjemny, który ma służyć temu, by artysta ćwiczył, eksperymentował z formą
Matura 2020. Techniki zdobnicze w historii sztuki
Barok i renesans
Kluczem do rzeźby baroku jest Giovanni Lorenzo Bernini. - Cechy, które przypisujemy jego rzeźbom są aktualne dla wszystkich innych rzeźb z baroku - zdradza Ewelina Chwiejda. - Jeśli nauczymy się ich raz to później możemy stosować je do innych dzieł.
Jak poznać rzeźbę z baroku:
- bardzo dynamiczna forma, która opiera się głównie na liniach diagonalnych
- bardzo zróżnicowana faktura dzieła
Malarstwo renesansowe jest bardzo bogate. Nie jest łatwo rozróżnić dzieła kilkudziesięciu artystów. Rozmówczyni Ady Janiszewskiej poleca patrzeć na indywidualne cechy malarzy. - Michała Anioła rozpoznamy po tym, że maluje bardzo muskularne postaci - zdradza.
***
Tytuł audycji: Stacja Kultura
Prowadzi: Kasia Dydo
Materiał przygotowała: Adrianna Janiszewska
Data emisji: 30.04.2020
Godzina emisji: 11.49
pj