Połączenie, które nie powinno zadziałać
Twórcą Rozy jest znane w Azji studio Sidus Studio X. Choć dziewczyna nie istnieje, wrzuca na swoje media społecznościowe zdjęcia z fanami, innymi celebrytami z Azji oraz z modnymi ubraniami czy samochodami. Jest trendsetterką i zarabia kosmiczne pieniądze, a jej fani przez długi czas nie zorientowali się, że mają do czynienia z bytem wirtualnym. - To, co mnie najbardziej zaskakuje, to fakt, że Rozy wchodzi w bardzo osobiste sfery życia i na przykład reklamuje kosmetyki, których sama używa, choć jest to dość absurdalne - opowiada studentka koreanistyki Edyta Słowiańska. - To jest dziwne połączenie dwóch światów, które wydaje się, że nie powinno działać, a jednak się sprzedaje.
Q&A z kimś, kogo nie ma
Za Rozy stoją inne, prawdziwe już osoby, które integrują z nią fanów. - Są robione stories i Q&A, poczas których Rozy odpowiada na pytania fanów. Oczywiście zajmuje to więcej czasu niż w przypadku realnie istniejących influencerów, ale efekty są uderzająco podobne - przyznaje rozmówczyni Weroniki Puszkar. - Co więcej wirtualni influencerzy odbywają nawet meetingi z fanami, ale nadal w tej sferze istnieją ograniczenia. Jednym z takich ograniczeń jest brak możliwości stworzenia realnej więzi między obserwatorami, a wirtualnym influencerem, która jest ważna w świecie rzeczywistym. - Kiedy komentujemy lub "lajkujemy" realnie istniejące konta, wiemy, że nasze wiadomości docierają do adresata. W przypadku wirtualnych postaci to się odbywa poza nimi, bo trafia do osób, które wykreowały ten produkt.
Sprawdź także:
Czyj to głos?
Wirtualni influencerzy to dziś także muzycy. - W wielu przypadku wiemy, że za taką postacią kryje się koreańska lub amerykańska piosenkarka. To wszystko jest wyjaśnione. Ale są też pojedynczy artyści EA, których wytwórnie nie są tak chętne, żeby ujawniać, kto stoi za tym głosem - dodaje Edyta Słowiańska. - Może to właśnie tajemnica sprawia, że wirtualna postać jest bardziej atrakcyjna.
04:25 CZWÓRA Stacja Kultura - influencerka 18.10.2022.mp3 Kim jest Rozy i dlaczego fascynuje internautów? (Stacja Kultura/Czwórka)
***
Tytuł audycji: Stacja Kultura
Prowadzi: Kasia Dydo
Materiał przygotowała: Weronika Puszkar
Data emisji: 18.10.2021
Godzina emisji: 10.45
kul