Reklama wielkoformatowa - czy chcemy z nią walczyć?

Ostatnia aktualizacja: 17.02.2014 12:00
Reklamy w miejskiej przestrzeni publicznej budzą wiele emocji i dyskusji. Najczęściej złoszczą nas nielegalne plakaty na latarniach czy wiatach przystankowych i te wielkie, zasłaniające okna i całe fasady budynków. Sprawdziliśmy czy jest szansa, żeby je zwalczyć.
Audio
  • Jaka forma reklamy jest najbardziej skuteczna - materiał reporterski (Czwórka/Poranek OnLine)
  • Jak walczyć z nielegalnymi reklamami w miastach - materiał reporterski (Czwórka/Poranek OnLine)
  • Czy tzw. ustawa krajobrazowa ma szansę zmienić oblicze polskich miast - materiał reporterski (Czwórka/Poranek OnLine)
Reklama wielkoformatowa - czy chcemy z nią walczyć?
Foto: źr. Wikipedia

Plakaty i ulotki, przyklejane taśmą klejącą do parkanów i przystanków, to plaga współczesnych polskich miast. Na nielegalne ogłoszenia nierzadko decydują się też inicjatywy wspierane przez urzędy miejskie. Tej pladze postanowił sprzeciwić się Piotr Libicki, poznański plastyk miejski. Zaproponował, aby imprezom, które reklamują się w sposób nielegalny, cofać patronat miasta.

- Można to zrealizować w formie zapisu, w ramach umowy o patronacie - proponuje Libicki w "Poranku OnLine". - Będzie to wyraźny znak, że nie ma poparcia dla działań nielegalnych. Dodatkowo takie sygnały działają też prewencyjnie.
Inną formę regulacji reklam zewnętrznych stosuje Kraków. Na terenie historycznego miasta stworzono tzw. Park Kulturowy. Wokół rynku znaki, tablice i szyldy nie mogą mieć jaskrawej kolorystyki, a markizy i daszki nie mogą zasłaniać detali architektonicznych. Z kolei wielkoformatowe reklamy umieszczone na czas remontu elewacji mogą wisieć na budynku nie dłużej niż rok. 
- Trzeba pamiętać, że Park Kultury nie został powołany do walki z reklamami i my ich nie zabraniamy, tylko regulujemy, muszą być dostosowane do naszych zaleceń - mówi Filip Szatanik z krakowskiego magistratu. - Dziś jedynie kilkanaście procent reklam jest nieuzgodnionych z miastem, przed wprowadzeniem nowych przepisów, mówiliśmy o 90 procentach.

sxc.hu/public
sxc.hu/public domain

Okazuje się, że problem reklam w polskich miastach jest bardzo poważny. Pochyliły się nad nim najwyższe władze naszego kraju. W sejmie trwają prace nad prezydenckim projektem o ochronie krajobrazu, który ma dać samorządom oręż do walki z reklamami.

- Ustawa prezydencka da narzędzia, które będą bardziej elastyczne niż np. miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Miniplany, które daje ustawa, będą mogły ustalać zasady funkcjonowania reklam na danym terenie, określać ich formaty, sposób funkcjonowania w przestrzeni publicznej, a także mówić o ich jakości - wyjaśnia Aleksandra Stępień ze Stowarzyszenia "Miasto moje a w nim".

Warto pamiętać, że i dziś funkcjonuje rozporządzenie, dzięki któremu możemy walczyć z reklamami. Dotyczy ono zakazu zasłaniania okien siatkami reklamowymi, które ograniczają dostęp do światła słonecznego. Możemy też interweniować, gdy przeszkadzają nam reflektory oświetlające wielkoformatowe nośniki.
Reklamodawcom można też przypomnieć, że wciąż najbardziej efektywna jest reklama telewizyjna, zraz po niej internetowa i prasowa, co wyjaśnia Sławomir Wojtkowski z Warszawskiej Szkoły Reklamy. Zdaniem eksperta nośników reklam zewnętrznych, które szpecą, niszczą wrażenia estetyczne, wzbudzają kontrowersje i protesty, będzie coraz mniej.
(pj/kd)

Zobacz więcej na temat: Czwórka prawo reklama
Czytaj także

Czy jest sposób na pijanych kierowców?

Ostatnia aktualizacja: 06.01.2014 15:45
Zbyt liberalne prawo, zbyt łagodne podejście sądów czy też za duża tolerancja społeczna w temacie osób siadających za kierownicą po spożyciu alkoholu? Jaka jest główna przyczyna tego problemu?
rozwiń zwiń
Czytaj także

Hejter w sieci już nie taki bezkarny

Ostatnia aktualizacja: 31.01.2014 14:34
Po precedensowym wyroku, który udało się wywalczyć Romanowi Giertychowi, eksperci zapowiadają: nikt w sieci nie będzie już bezkarny. Każde naruszenie dobra osobistego w internecie może być ścigane na zasadzie cywilnej.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Walka z trollami i hejterami nie ma wielkich szans

Ostatnia aktualizacja: 01.02.2014 14:00
Trolling, hejting - to zjawiska wszechobecne w internecie. Czy jest szansa i możliwości, żeby walczyć z cyberprzestępstwami?
rozwiń zwiń
Czytaj także

Branża muzyczna czekała na te przepisy

Ostatnia aktualizacja: 10.02.2014 15:44
Dzięki nowej dyrektywie, właśnie przyjętej przez Parlament Europejski, łatwiejsze będzie korzystanie z legalnych zasobów muzycznych w internecie.
rozwiń zwiń