We wrześniu w polskich szkołach gimnazjalnych ruszy program edukacyjny "Kształtowanie przestrzeni", który nastolatkom ma przybliżać zagadnienia z zakresu architektury i urbanistyki. Pomysłodawcą wprowadzenia programu jest Izba Architektów RP. Program jest polską adaptacją irlandzkiego programu pod takim samym tytułem. Nie jest to jedyny pomysł na urozmaicenie polskiej edukacji.
- Gry słowne, wymagające logicznego myślenia to coś, co by na pewno się przydało - mówi Anna Wdowińska-Sawicka "Perspektywy". - Powrót tzw. ZPT byłby czymś cudownym. Bo wydaje mi się, że podstaw jak adresowanie koperty, przyszycia guzika czy wbicia gwoździa rodzice często nie uczą swoich dzieci. Dobrze byłoby żeby szkoła oprócz wiedzy ogólnej dawała też praktyczne umiejętności, które są nam potrzebne w codziennym życiu. Dziś, okazuje się, że mamy problemy z wypełnieniem PITu czy złożeniem jakiegoś podania - dodaje.
Witold Kołodziejczyk z Colegium Futurum zwraca uwagę na inne metody uczenia, oparte na metodologiach biznesowych. Okazuje się, że uczniowie mają problemy z organizacją zadań, nie umieją zaplanować swojej pracy, mimo że znają cel.
- U nas funkcjonuje XIX-wieczny model nauczania, szkoła jest instytucją hierarchiczną. Nie można założyć, że nauczyciel bedzie zawsze ośrodkiem kompetencji, bo właśnie w wielu dziedzinach jest odwrotnie - to dzieci uczą starszych, zwłaszcza w erze mediów i komunikacji - mówi Jarosław Lipszyc z Fundacji Nowoczesna Polska.
(pj)