Święty Mikołaj - co o nim wiemy?
Mikołaj jak malowany
Chodzi oczywiście o świąteczną reklamę pewnego popularnego napoju, która po raz pierwszy pojawiła się w prasie w 1930 roku. Menadżerowi z agencji reklamowej D'Arcy - Archiemu Lee - zależało na to na tym, żeby w reklamie pokazać całą postać Świętego Mikołaja, który byłby zarazem realistyczny i symboliczny. Opracowanie grafik zlecono ilustratorowi z Michigan, Haddonowi Sundblomowi, który zainspirował się wierszem Clementa Clarka Moore'a z 1822 roku "A Visit From St. Nicholas". W utworze Mikołaj jest przedstawiony jako ciepły, przyjazny i korpulentny starszy pan.
04:09 mikolaj.mp3 Historia Świętego Mikołaja w tekstach popkultury (Sobotologia/Czwórka)
Kolejne Święta z Kevinem? Niekoniecznie. Polecamy filmy
Kim był prawdziwy Święty Mikołaj?
Etnografowie mają z tym pytaniem dużo problemów. - Prawdziwe jest to, co twierdzimy, co myślimy, a w Świętego Mikołaja po prostu chcemy wierzyć. Że mieszka na dalekiej północy i że przynosi prezenty wszystkim grzecznym dzieciom - wyjaśnia etnograf Robert Zydel z Państwowego Muzeum Etnograficznego. Ale ten prawdziwy Mikołaj pochodził z Patary, miejsca, które dziś znajduje się Turcji. Był biskupem i zasłynął wśród wiernych jako dobroczyńca i gorliwy duszpasterz.
Oprócz dobrego serca, Mikołaj był też człowiekiem wielkiej wiedzy. - Uczestniczył w soborze nicejskim w 325 roku, czyli w konferencji, podczas której ustanawiano, jak powinno wyglądać chrześcijaństwo - opowiada ekspert.
Sprawdź także:
Złocone orzechy zamiast smatfonów
Kult Świętego Mikołaja szybko rozpowszechnił się wśród chrześcijan. Został on patronem Amsterdamu, jego imieniem nazywano też kościoły. Do dziś w samym Rzymie jest ich 11, natomiast w Polsce - aż 327. Pierwsze wzmianki o mikołajkach w Polsce można znaleźć w tekstach z XVIII wieku. Ówczesne podarki były jednak skromniejsze od dzisiejszych. Grzeczne dzieci dostawały jabłka, złocone orzechy, pierniki i drewniane krzyżyki.
Santa Claus: The True Story / Biographics
Święty Mikołaj w popkulturze
Kiedy przyjrzymy się ikonografii, zarówno wschodniej jak i zachodniej, zauważymy, że na początku szata św. Mikołaja nie jest z wszechogarniającej czerwieni. Co więcej - zamiast zabawnej czapki z pomponem na głowie ma mitrę, a w ręku trzyma pastorał. - Popkultura i środki masowego przekazu "przerobiły" sobie ten wizerunek i utrwaliły go w naszej pamięci - przyznaje rozmówca Agaty Nowotnik. - Sukces świątecznych reklam, ich powtarzalność i schematyczność powodują, że wypierane są lokalne tradycje i unifikuje nam się wizja Bożego Narodzenia.
Mariah Carey - All I Want for Christmas Is You (Make My Wish Come True Edition) / Mariah Carey
***
Tytuł audycji: Sobotologia
Prowadzi: Patryk Kuniszewicz
Materiał przygotowała: Agata Nowotnik
Data emisji: 19.12.2020
Godzina emisji: 10.05
kul