Komu ufa pokolenie Z? Czy młodzi w ogóle komuś ufają?

Ostatnia aktualizacja: 24.09.2022 12:08
Coraz częściej informacji szukamy w mediach społecznościowych. Robi to niemal połowa przedstawicieli najmłodszego pokolenia dorosłych, tzw. pokolenia Z. Inaczej określa się ich mianem zoomerów, pomillenialsów, a pokolenie Z to urodzeni między 1995 i 2012 rokiem. 
Coraz częściej informacji szukamy w mediach społecznościowych
Coraz częściej informacji szukamy w mediach społecznościowychFoto: Leszek Glasner/Shutterstock

Okazuje się, że w informacje wyszukane w mediach społecznościowych młode pokolenie wierzy najchętniej. Dużo rzadziej sięga do wyszukiwarki, chętniej do TikToka, Facebooka, Instagrama. - Zjawisko jest duże i wydaje się, że nasila się od zeszłego roku - mówi Weronika Modzelewska, specjalistka od Instagrama i TikToka, która prowadzi w mediach społecznościowych profil "Przystanek Internet". - Z ostatnich badań m.in. Googla wynika, że ponad 40 proc. tzw. generacji Z szuka informacji na TikToku i Instagramie, w mediach społecznościowych, a nie w wyszukiwarce Google. Wizualna forma treści bardziej przemawia do tych młodych ludzi niż hasła czy ciągły tekst - dodaje. 

Nauka, knajpy, moda

Kiedy młodzi wybierają się na obiad, do knajpy, szukając kosmetyków i danych na temat ich skuteczności, chętnie sięgają po media społecznościowe, wchodzą na profile ulubionych influencerów na Instagramie czy TikToku. - W mediach społecznościowych szukam różnych informacji, od edukacyjnych po rozrywkowe, też związane z modą - mówi przedstawicielka młodego pokolenia. - Chętnie korzystam z profili edukacyjnych dotyczących nauki języków obcych. Dzięki temu uczę się bardziej efektywnie. W krótkich filmikach podawane są fajne informacje i to zostaje w głowie - dodaje. - Ja korzystam z mediów społecznościowych poszukując fajnego miejsca np. na obiad. W takich sytuacjach wchodzę na profil restauracji, sprawdzam, co obecnie mają w menu, czy miejsce jest warte odwiedzenia - dodaje kolejna. 

Media społecznościowe przychodzą z pomocą, gdy szukamy kulturalnej rozrywki. Tam dużo łatwiej odkryć, co dzieje się w naszym mieście, do jakiego ciekawego miejsca się wybrać. Niemałym plusem jest forma informacji, często widzimy obraz. - W mediach społecznościowych widzimy wszystko: na zdjęciach - wnętrze, w filmikach nawet emocje malujące się na twarzach klientów, w komentarzach czytamy opinie ludzi, którzy już tam byli - zauważa Weronika Modzelewska. 


Posłuchaj
07:39 czwórka sobotologia 24.09.2022 pokolenie z.mp3 Komu ufają młodzi z pokolenia Z? (Sobotologia/Czwórka)

 

Dezinformacja

Media społecznościowe z pewnością są pomocne. Dużo gorzej jednak, gdy polegamy na nich, poszukując informacji na temat polityki, zdrowia i innych ważnych tematów. To niesie już zagrożenia. - Bardzo łatwo o dezinformację i manipulację. Takim przodownikiem w dezinformacji na tematy tego typu jest oczywiście TikTok - ocenia ekspertka. - Tam bardzo łatwo wypromować post, szczególnie jeśli komuś zależy na tym, by informacja poszła w świat. Teoretycznie mamy tu dowód społeczny w postaci liczby wyświetleń i lajków. Jednak my jako odbiorcy nie możemy tego zweryfikować: kim są ludzie, którzy to obejrzeli, polubili, nie wiemy, kto za tym stoi - dodaje. - To świetnie widać, jeśli chodzi o posty na temat wojny na Ukrainie. Cześć tych informacji to fake newsy. 

Skrajnie różne informacje, które spotykamy w mediach społecznościowych, czasem jednak wywołują czujność. Podejrzliwość staje się cenną umiejętnością, niezbędną do przetrwania w sieci. 

Marketing firm i polecenia

Mówi się, że pokolenie Z to ludzie, którzy są najmniej ufni. Przekłada się to na każdy aspekt naszego życia i związane jest z natłokiem informacji prawdziwych i fake newsów. 

Okazuje się, że łatwiej jest nam zaufać osobom, które obserwujemy w mediach społecznościowych niż firmom. 7 na 10 członków pokolenia Z twierdzi, że sprawdza każdą informację w ogłoszeniu firmy lub reklamodawcy. Dziś marki muszą zdobyć nasze zaufanie. - Z zaufaniem do komunikatów firm, reklam jest różnie. Czasem reklama do mnie dociera, ale w większości przypadków jestem sceptycznie nastawiona. Wiadomo, że cały marketing nie zawsze wiernie przedstawi jakość produktu - podkreśla przedstawicielka młodego pokolenia. - Bardziej w wyborze produktów polegam na poleceniach osób, które obserwuję w sieci. Tam też są często współprace, ale staram się to rozróżniać - dodaje. 

Zobacz także:

Panuje powszechne przekonanie, że pokolenie Z nie ma autorytetów. Nie jest to prawda, zmieniło się po prostu ich rozumienie. W świecie gdzie online i offline stale się mieszają, tworzą całość, już nieaktualna jest wizja nieosiągalnych autorytetów, które można jedynie podziwiać. Teraz możemy z nimi dyskutować, a nawet kwestionować ich zdanie.

***

Audycja: Sobotologia

Prowadzi: Michał Daniluk

Materiał: Marta Zinkiewicz 

Data emisji: 24.09.2022

Godzina emisji: 09.30

pj

Czytaj także

Influencer. Gdzie nauczyć się tego "fachu"?

Ostatnia aktualizacja: 28.05.2022 12:20
Dla wielu młodych ludzi bycie influencerem to spełnienie marzeń. Kiedyś liczba lajków i followersów zależała od pomysłowości właściciela danego konta w mediach społecznościowych, ale także od szczęścia. Dziś tego, jak zostać influencerem, można nauczyć się w szkole albo na studiach. 
rozwiń zwiń
Czytaj także

"Jedyną stałą jest zmiana". Jak pokolenie Z widzi swoją przyszłość?

Ostatnia aktualizacja: 10.08.2022 20:20
- Gdyby wartości wyznawane przez pokolenie Z stały się wartościami nas wszystkich, to świat byłby zdecydowanie lepszy - mówi Dorota Marszałek z Inkubatora Uniwersytetu Warszawskiego. 
rozwiń zwiń