Magdalena Milert: miasto ma być dostępne dla wszystkich

Ostatnia aktualizacja: 19.02.2023 14:30
Magdalena Milert, architektka i urbanistka, przygląda się gospodarce przestrzennej, architekturze oraz rozwiązaniom infrastrukturalnym. W Czwórce namawia, żeby obserwować, co się dzieje w naszej wspólnej przestrzeni i reagować, gdy pojawiają się utrudnienia.
Miasta przyszłości mają być przyjazne dla wszystkich mieszkańców.
Miasta przyszłości mają być przyjazne dla wszystkich mieszkańców.Foto: shutterstock/BABAROGA

- Miasto nie jest równoprawne dla wszystkich. Gdy się po nim chodzi widać te dysproporcje. Jest wiele przestrzeni, które nie są odpowiednio dostosowane - mówi gość audycji. - Widać też, jak systemowo mamy problemy nie tylko z przestrzenią miejską, ale również innymi elementami infrastruktury.


Mieć wpływ na zmianę

Rozmówczyni Adama Smolarka namawia, żebyśmy jako mieszkańcy, zwracali uwagę na otoczenie w którym przebywamy i w uzasadnionych przypadkach reagowali. - Warto nagłaśniać sprawę, gdy jest problem. Sytuacji jest wiele: trudność dostania się w pewne miejsca dla osób na wózkach inwalidzkich, brak przejścia dla pieszych lub inne utrudnienia - tłumaczy. - Można się zwrócić do lokalnych stowarzyszeń i fundacji, które powinny pomóc w większych projektach, takich jak "odbetonowanie" lub rewitalizacja jakiejś przestrzeni. To pozwoli nam zmieniać rzeczywistość.  

Projektantka namawia także do brania udziału w konsultacjach społecznych, które występują przy dużych projektach zagospodarowania przestrzeni. - Szczebel wyżej, jest głosowanie na władze i weryfikowanie, czy obietnice zostały spełnione - podpowiada Magdalena Milert.

Miasto piętnastominutowe

Tendencje rozwoju miast od pewnego czasu się zmieniają. Coraz więcej europejskich stolic zamienia betonowe obszary na tereny zielone. Takie działania podjęły władze największych metropolii. - W Amsterdamie wrócono do stanu pierwotnego: zamieniono trasę szybkiego ruchu na kanał płynący przez miasto, wokół którego jest teraz zielono - tłumaczy gość audycji. - Zarówno w Paryżu, jak i w Wiedniu zamykane są ulice i przemieniane na bulwary. Nie powoduje to większych korków, a pomaga w tym koncepcja miasta piętnastominutowego.

Zobacz także:

To rozwiązanie zakłada, że w ciągu kwadransa z naszego miejsca zamieszkania powinniśmy załatwić nasze podstawowe potrzeby. Mieć dostęp do szkoły, sklepów, ośrodka zdrowia, parku i rozrywek, a także do przystanków transportu publicznego, dzięki którym możemy komunikować się z resztą miasta.

- W założeniu przestrzeń powinna być łatwo dostępna z poziomu pieszego i przyjazna dla każdego - tłumaczy Magdalena Milert. - Także dla tych, którzy mają pewne ograniczenia w poruszaniu.


Posłuchaj
14:50 Czwórka/Pasjonauci miasta, urbanistyka - 18.02. 2023.mp3 Magdalena Milert, architekt, urbanista o zagospodarowaniu przestrzeni miejskiej (Pasjonauci/Czwórka)

 

***

Tytuł audycji: Pasjonauci

Prowadził: Adam Smolarek

Gość: Magdalena Milert (architektka i urbanistka)

Data emisji: 18.02.2023

Godzina emisji: 11.11

aw/mo

Czytaj także

Foresight - przewidzi nieprzewidywalną przyszłość miast

Ostatnia aktualizacja: 17.03.2021 08:47
Zanieczyszczenie powietrza, "samochodoza", "patodeweloperka" to tylko niektóre z problemów polskich miast. Foresight, nieformalny dokument, może pomóc z nimi walczyć, opierając się na potrzebach mieszkańców. 
rozwiń zwiń
Czytaj także

Telosa - kolejna utopia czy miasto przyszłości?

Ostatnia aktualizacja: 16.09.2021 09:45
Pomysłów na miasta przyszłości było już całkiem sporo. Niektóre z nich pozostawały jedynie w sferze marzeń, inne na papierze. Odmienić ten stan ma Telosa, amerykański projekt zakłada, że pierwsi mieszkańcy wprowadzą się tam jeszcze przed 2030 rokiem. 
rozwiń zwiń