- W zakupionym zbiorze można znaleźć stroje pochodzące właściwie ze wszystkich najważniejszych paryskich domów mody.
- Część strojów trafiło do kolekcji prosto z wybiegów. Oznacza to, że nie były szyte dla nikogo konkretnego.
- Siłą tej kolekcji jest jej niesamowita różnorodność – ocenia Beata Kuman, kuratorka i twórca rzeszowskiej kolekcji.
Od Wortha, przez Saint Laurenta, do Muglera i innych
– To jest kolekcja kobiecych ubiorów i dodatków z francuskich domów mody. To jest zbiór Piotra Szaradowskiego i prezentuje modę francuską od końca XIX stulecia do początku XXI wieku. Prezentuje niemal wszystkie najbardziej znane domy mody w Paryżu, takie jak Worth, Doucet, Dior, Saint Laurent, Balenciaga, Gautier, Mugler, Ungaro, Givenchy, Versace itd. – opowiada Beata Kuman, kurator i twórca kolekcji. – Siłą tej kolekcji jest jej niesamowita różnorodność: mamy tam orientalizm sprzed I wojny światowej, art déco, suknie cięte ze skosa, New Look, zgeometryzowaną modę lat 60. Space Age, retro, disc, okazałe ramiona lat 80. A także różnego rodzaju suknie, koszulki. No i przede wszystkim to, co jeszcze w XIX wieku uważano za strój kontrowersyjny, czyli wszelkie rodzaje krojów spodni, spodnium, garnituru damskiego – wylicza.
– Tak więc pod tym względem jest to kolekcja wyjątkowa – ocenia.
Pierwsze spodnie do… krykieta
– Ważne jest, że spodnie pojawiły się jako element stroju rekreacyjnego, można nawet powiedzieć, że sportowego – tłumaczy rozmówczyni Katarzyny Cygler. I wskazuje na znajdujący się w zakupionej kolekcji amerykański strój do gry w krykieta pochodzący z przełomu XIX i XX wieku. – To jest żakiet ze spodniami o niezwykle szerokich nogawkach, które praktycznie wyglądają jak spódnica, takie spódnicospodnie – opisuje.
– Takie spodnie przewijają się w modzie XX wieku i nawet do teraz, bo takie szerokie spódnicospodnie są niezwykle wygodne. A trzeba pamiętać, że były one prototypem stroju sportowego – dodaje.
Ślubne dzieło sztuki od Fourniégo
Beata Kuman zwraca też uwagę na kreacje, które trafiły do kolekcji prosto z wybiegów, a więc nie były szyte dla konkretnej osoby. Jedną z nich jest suknia ślubna z roku 2004 z domu mody Torrente projektowana przez Juliena Fourniégo. – Jest absolutnie spektakularna i nawiązuje swoją formą, szczególnie wielkimi rękawami, do lat 90. XIX wieku. A jest dekorowana, co jeszcze wzmacnia ten efekt, kryształowymi motylkami projektu Lalique’a. To jest absolutne dzieło sztuki – zachwyca się.
Wskazuje również na tym przykładzie, że moda wciąż się odwołuje, inspiruje poprzednimi stylami. – W tej kolekcji sporo jest nawiązań historycznych do kroju krynoliny, tiurniury, ale także do XVIII wieku – wyjaśnia.
Zakupiona kolekcja obecnie jest w fazie opracowywania i przygotowywania do prezentacji.
Przeczytaj także:
07:08 TROJKA Trojka do trzeciej 2023_07_04 14-14-12.mp3 Do Muzeum Okręgowego w Rzeszowie trafiła kolekcja ponad 130 kobiecych strojów z okresu ponad 100 lat: od końca XIX do początku XX wieku (Trójka do trzeciej)
***
Tytuł audycji: Trójka do trzeciej
Prowadzi: Katarzyna Cygler
Gość: Beata Kuman (kuratorka i twórca kolekcji strojów damskich w Muzeum Okręgowym w Rzeszowie)
Data emisji: 4.07.2023
Godzina emisji: 14.14
pr