- W naszym badaniu skupiliśmy się na liczeniu wszystkich epizodów studiowania. Nasze statystki, mówiące że 40 procent studiów zostało porzuconych dotyczą "studiowań" a nie studentów - wyjaśnia dr Marzena Feldy kierownik Laboratorium Analiz Statystycznych Ośrodka Przetwarzania Informacji - Państwowego Instytutu Badawczego oraz jedna z autorek badania o dropoutach. - Dziś jedna osoba może podjąć naukę na dwóch, trzech, czterech kierunkach studiów i później zrezygnować z części z nich. W takim przypadku w naszym badaniu dana osoba była liczona kilkukrotnie: gdy zrezygnowała z dwóch kierunków to dwa razy, jeśli z trzech, to trzy - dodaje.
Przyczyny rezygnacji
Jedną największych bolączek przyszłego studenta jest pytanie: co wybrać? co studiować? Brak jasnej odpowiedzi na to pytanie to jedna z najczęstszych przyczyn dropoutów. - Młody człowiek, który podejmuje decyzje o pójściu na studia często jeszcze nie wie, w czym jest dobry, jakie są jego mocne strony, jakie są słabe, czym się interesuje - opowiada gość Piotra Firana.
Zdarza się, że dziś mamy błędne wyobrażenie o studiowaniu. Widzimy je, jak obrazek z amerykańskiego filmu. - Wtedy też zaczyna się problem. Część studentów wybiera kierunek np. pod presją rodziców, inni idą na dane studia "bo kolega też szedł", z czasem okazuje się, że nie był to dobry wybór. W takich sytuacjach niektórzy mimo wszystko kontynuują naukę, inni zmieniają kierunek czy porzucają studia - mówi ekspertka. - Wśród porzuconych studiowań znaczna część studentów powraca do nauki, zmienia kierunek, uczelnie, tryb studiów - dodaje.
12:39 czwórka czat czwórki 08.09.2022.mp3 Czemu studenci porzucają studia i jak temu zapobiec? (Czat Czwórki/Czwórka)
Dziś studenci są bardzo zainteresowani studiami, które nie tylko dostarczają im wiedzy, a również praktycznych umiejętności. Tego oczekują od uczelni. - Spotkaliśmy się z takimi opiniami, że studia były porzucone w związku z tym, że było za dużo zajęć teoretycznych, co było rozczarowujące dla studenta. Stąd decyzja o porzuceniu studiów - zdradza współautorka badania.
Co zrobić by dropoutów nie było?
W kontekście przeprowadzonego badania o dropoutach niezwykle ważne są też rekomendacje zawarte w raporcie. Dziś kluczowym wydaje się stworzenie sytemu, który będzie badał preferencje przyszłych studentów już na etapie szkoły średniej, by uczniowie klas maturalnych mieli bardziej gruntowną wiedzę o sobie, kim są, jakie są ich talenty, co chcą w życiu osiągnąć.
- Zbieraliśmy w naszym badaniu dobre praktyki z krajów Europy zachodniej. Takie podejście wprowadziła Austria. Tam działania podejmowane są rok przed ukończeniem przez danego ucznia szkoły średniej. Do dyspozycji są testy wskazujące mocne i słabe strony maturzystów, spotkania z psychologiem, zajęcia pozwalające poznać swe mocne stron i świadomiej wybrać kierunek studiów - mówi dr Marzena Feldy. - Działania powinny być podejmowane z dwóch stron: próba ukierunkowania ucznia na poziomie szkoły średniej, bez presji, ale też dużo pracy jest do wykonania po stronie uczelni - by były otwarte i dostarczały maksimum informacji kandydatom.
Gość Czwórki podpowiada, że są już dobre praktyki, stosowane w Holandii, gdzie organizowane są dni otwarte na uczelniach. Kandydaci mogą wejść wykład, skorzystać z ćwiczeń, porozmawiać ze studentami.
Już dziś na polskich uczelniach podejmowane są próby podobnego podejścia, na zajęciach prowadzone są ankiety oceniające prowadzącego i zajęcia. - Studenci chętnie je wypełniają, jednak podkreślają, że nie widzą wniosków wyciągniętych z ankiet. Uważają, że mimo przeprowadzenia badań zmiany nie dzieją się - opowiada specjalistka.
Wśród innych powodów dropoutów jest też poziom studiów, za wysoki czy za niski, czy podejście wykładowców do zajęć teoretycznych czy praktycznych.
***
Tytuł audycji: Czat Czwórki
Prowadzi: Piotr Firan
Gość: dr Marzena Feldy (kierownik Laboratorium Analiz Statystycznych Ośrodka Przetwarzania Informacji - Państwowego Instytutu Badawczego oraz jedna z autorek badania o dropoutach)
Data emisji: 08.09.2022
Godzina emisji: 15.17
pj