Lotnisko Chopina w Warszawie, jak pokazują statystyki, od lat jest najpopularniejszym portem lotniczym w Polsce. Tylko w zeszłym roku odleciało z niego 7 mln osób, a przed pandemią nawet dwukrotnie więcej. Do tego dochodzi jeszcze cała masa towarów i bagaży. Nad tym, żeby wzbić się bezpiecznie w powietrze, na terenie lotniska czuwają personel obsługi naziemnej i straż graniczna. W strefie portu lotniczego działają także firmy pomagające w obsłudze samolotów. Do tego celu wykorzystują liczne pojazdy i maszyny.
Personel, sprzęt i pojazdy
- Samolot, żeby mógł wystartować i zrealizować operację "rejs", potrzebuje mnóstwa personelu, sprzętu i pojazdów, które wokół niego operują - mówi Marcin Klejdys, dyrektor pionu logistyki w firmie Welcome Airport Services. - Są to pojazdy, których poza płytą lotniska raczej się nie spotyka, a pasażerowie często nawet nie wiedzą, jakie jest ich przeznaczenie.
Na lotnisku spotkamy dużo samochodów osobowych i dostawczych, którymi poruszają się np. pracownicy koordynacji operacji, którzy koordynują konkretne rejsy. Samochodami dostawczymi i busikami poruszają się ekipy sprzątające, które przygotowują samoloty do lotów.
Na płycie można też spotkać autobusy do przewozu pasażerów, jednak ich konstrukcja i gabaryty odbiegają od znanych nam z ulic pojazdów. - Są szersze. Chodzi o to, żeby mieściło się do niego jak najwięcej pasażerów, dlatego nie ma w nich praktycznie miejsc siedzących. Głównie są to miejsca stojące, bo transport po płycie lotniska z reguły trwa kilka minut - mówi rozmówca Maćka Wójcika.
Źr. Youtube/Na lotnisku (Lotnisko Chopina/Warsaw Chopin Airport)
Pushback - bez niego samolot nie poleci
Obok znanych nam z wyglądu pojazdów jest również wiele takich, których na co dzień się nie widuje. - Do najciekawszych pojazdów należą pushbacki, czyli ciągniki, które wypychają samoloty - opowiada Marcin Klejdys. - Ich konstrukcja zależy od wielkości samolotu, jaki mają obsługiwać. Są więc takie niewielkie o wielkości samochodu dostawczego, ale też 70-tonowe olbrzymy. Mimo że są mniejsze od samolotów, mogą manewrować samolotami o masie nawet do 500 ton.
A czemu rusza się samoloty na płycie lotniska? Jak mówi specjalista, regulują to przepisy prawa lotniczego i samego portu lotniczego. Dodatkową rzeczą jest fakt, że samoloty nie posiadają biegu wstecznego. Pushback w środku jest dość nieskomplikowany, bo ma być prosty w obsłudze. Pojazd ma ruchomą kabinę, którą można podnieść na wysokość 1,5 metra, a wewnątrz jest też odpowiednio wyciszony.
Zobacz także:
Bezpieczny transport ludzi i bagażu
Ważnym urządzeniem na każdym lotnisku jest też pojazd do transportu osób niepełnosprawnych lub o ograniczonej mobilności. - Jest to urządzenie bardzo skomplikowane, ale jednocześnie bezpieczne. Jego obsługa wymaga dużych umiejętności, żeby pasażerowie, o których szczególnie dbamy, mogli bezpiecznie trafić na pokład samolotu - tłumaczy ekspert. - Za pomocą specjalnego elementu podnośnika pasażer na wózku transportowany jest w urządzeniu bezpośrednio do drzwi samolotu. W większych samolotach jest to wysokość nawet dochodząca do 6 metrów.
Do transportu bagaży służą samojezdne taśmociągi, czyli coś w rodzaju ciągnika elektrycznego. Z boku pojazdu, na stalowej ramie umocowany jest pas transmisyjny, który można pozycjonować na dowolną wysokość i dostawiać do krawędzi bagażnika. Z jednej strony podjeżdżają przyczepki bagażowe, które są przyciągnięte przez ciągnik bagażowy. Walizki są wkładane na taśmę i wjeżdżają na górę. W samolocie bagaże są układane i zabezpieczane specjalnymi siatkami, tak żeby nie przemieszczały się podczas lotu.
09:56 Czwórka/TOP - teren zabudowany 24.02.2022.mp3 O pojazdach, które można spotkać na płycie lotniska opowiada Marcin Klejdys, dyrektor pionu logistyki w firmie Welcome Airport Services (TOP/Czwórka)
Zimowe "atrakcje"
Ważnym urządzeniem w czasie zimy jest odlodziarka. Urządzenie podnosi się na 15 metrów i oczyszcza samoloty z lodu. - Używany jest specjalny podgrzewany płyn do odladzania samolotów. Na końcu ramienia znajduje się dysza, która odladza samolot - tłumaczy rozmówca Maćka Wójcika. - Jest to ważne, bo powłoka lodu zmienia aerodynamikę samolotu i zwiększa jego ciężar startowy. Podczas mrozu mogą zamrozić się różnego rodzaju czujki statyczne i urządzenia, które pokazują w samolocie prędkość, wysokość i ciśnienie.
Większość pojazdów porusza się powoli, niektóre z nich mogą osiągnąć prędkość do 25 km/h. Na każdym lotnisku jednak są określone maksymalne prędkości, z jakimi pojazdy mogą się poruszać na poszczególnych drogach. W obrębie samolotu najbezpieczniejsza jest prędkość pieszego, czyli 5 km/h.
***
Tytuł audycji: TOP - Trochę Optymizmu Popołudniem
Prowadzi: Mateusz Kulik
Materiał przygotował: Maciej Wójcik
Data emisji: 24.02.2022
Godzina emisji: 18.14
aw