Bezpieczeństwo w sieci - jak o nie zadbać?
- Cookies to małe pliki, które zapisują się lokalnie na urządzeniach, z których korzystamy, czyli na laptopach, tabletach czy smartfonach. Mają różną żywotność, niektóre znikają, gdy zamykamy przeglądarkę, a inne zostają z nami na dłużej - opowiadała Aga Zalewska, prawnik i edukatorka. Jak tłumaczyła, te drugie są znacznie bardziej niebezpieczne. - Bo z reguły mają funkcje śledzące. Poprzez to, w co klikamy w sieci, co oglądamy i na których stronach pozostajemy na dłużej, a na których krócej, zbierają o nas informacje i budują nasz profil. Tym samym nasza prywatność przestaje być naszą sprawą - mówiła.
06:34 czwórka top ciasteczka 2021_06_21-17-20-12.mp3 Jak działają cookiesy i co stanie się, jeśli znikną? (TOP/Czwórka)
RODO - sprawdź, czy wiesz jak chronić swoje dane osobowe
Jak tłumaczył Andrzej Marzec z agencji marketingowej Nauris, poza plikami cookies na wielu stronach jest cała masa śledzących skryptów. To, gdzie bywamy i jak wygląda nasza ścieżka na stronie, jakimi produktami się interesujemy, wykorzystywane jest do personalizowania reklam, które nam się wyświetlają. Do tej pory z takich danych korzystać mogli różni przedsiębiorcy, teraz Google chce im to uniemożliwić. Gigant zapowiedział, że do stycznia 2022 roku chce wyeliminować ze swojej przeglądarki Chrome ciasteczka tzw. firm trzecich. Co to może oznaczać w praktyce? - Zmieni się sytuacja m.in. zewnętrznych dostawców treści, którzy badają zachowania użytkowników i mają własne bazy. Tworzą reklamy, które potencjalnie konkurują z Googlem. Teraz internetowi giganci "wycinają" konkurencję - tłumaczył ekspert.
Posłuchaj także:
Pliki cookies nie znikną zupełnie, zostaną zastąpione innymi plikami. To oznacza zmianę na rynku reklamy - przekonują eksperci. Z perspektywy przeciętnego Kowalskiego jednak prawdopodobnie niewiele się zmieni. - Google testuje inną technologię, która zastąpić ma dotychczasowe ciasteczka. Nie wspomina się co prawda o sztucznej inteligencji, ale padają określenia dotyczące maszynowego uczenia - tłumaczyła Aga Zalewska. - Nowy algorytm ma nadal śledzić nasze zaiteresowania, ale z tą różnicą, że targetowanie dotyczyć ma grup użytkowników, a nie pojedynczych osób - podkreślał Andrzej Marzec.
***
Tytuł audycji: TOP - Trochę Optymizmu Popołudniem
Prowadzi: Mateusz Kulik
Materiał: Agata Nowotnik
Data emisji: 22.06.2021
Godzina emisji: 18.19
kd