Opony samochodowe - jak szkodzą przyrodzie?

Ostatnia aktualizacja: 07.03.2022 19:40
Firmy motoryzacyjne rywalizują w wyścigu o najlepszy zielony samochód świata. Ich wysiłki doceniają eksperci i kierowcy, ale naukowcy ostrzegają, że samo zmniejszenie emisji dwutlenku węgla nie wystarczy, bo opony też przyczyniają się do zanieczyszczenia środowiska.  
Technologia nowych aut i stary tryb produkcji opon?
Technologia nowych aut i stary tryb produkcji opon? Foto: Jerzy Pawleta / Forum

Opona traci na masie do 2 kilogramów

- W kwestii samochodów koncentrujemy się na tym, co widzimy i co czujemy - mówi Joanna Szubierajska, redaktor naczelna portalu Ekologia.pl. - Ale problem jest bardziej złożony, bo w trakcie użytkowania samochodu i życia opony, jej bieżnik ulega skróceniu, co oznacza, że jest ścierany, a ona sama może stracić na masie nawet do 2 kg.

Mikroplastik w ekosystemie

Z badań przeprowadzonych przez naukowców z Oregon State University wynika, że w ciągu całego okresu eksploatacji opony samochodowej około 30 proc. jej bieżnika ulega erozji i przedostaje się do środowiska, a mikro i nanoplastik z opon hamuje rozwój organizmów wodnych i u niektórych gatunków przyczynia się do wyższej śmiertelności oraz zaburzeń rozwojowych. - Opony najczęściej składają się z gum syntetycznych, czasami z naturalnego kauczuku, są tam mieszanki substancji chemicznych, oleje, sadza. I to wszystko, w wyniku ścierania, trafia do środowiska naturalnego, w tym do ekosystemów wodnych, co ma wpływ na rozwój ryb i skorupiaków  - wyjaśnia rozmówczyni Martyny Ogonek.

Opony z mniszka lekarskiego i z celulozy

Jednocześnie amerykańscy naukowcy zaznaczają, że wrażliwość zwierząt na mikro i nanocząsteczki bywa różna, dlatego zamierzają kontynuować swoje badania. Mają też nadzieję, że pomogą one opracować skuteczne strategie do walki z mikroplastikiem w przyrodzie. Ich zdaniem kluczem do rozwiązania problemu są bardziej wytrzymałe opony. - Opona ma być przede wszystkim bezpieczna, żeby zapewnić właściwą drogę hamowania. A dzieje się tak, dzięki stosowaniu olejów i gum. Powstają jednak alternatywy, które mają sprawić, że opona będzie bardziej trwała - dodaje Joanna Szubierajska. - Jeden ze znanych koncernów testował opony z gumy z mniszka lekarskiego. Inne badają właściwości opon z celulozy.

Posłuchaj
03:37 CZWÓRKA TOP - opony 07.03.2022.mp3 Opony - jak bardzo szkodzą przyrodzie? (TOP/Czwórka) 

Poza tym naukowcy uważają, że problem zanieczyszczenia środowiska drobinkami z opon możemy rozwiązać instalując przy drogach ogrody deszczowe albo inwestując w transport publiczny. Niestety mimo tych apeli wiele osób neguje negatywny wpływ samochodów na środowisko. Jak wynika z przeprowadzonego w zeszłym roku badania Europejskiego Funduszu Leasingowego, 40 proc. Polaków uważa, że auta nie stanowią one zagrożenia dla środowiska.

Sprawdź także:

***

Tytuł audycji: TOP - Trochę Optymizmu Popołudniem

Prowadzi: Mateusz Kulik

Materiał przygotowała: Martyna Ogonek

Data emisji: 07.03.2022

Godzina emisji: 17.15

kul

Czytaj także

"Czarne skrzynki" w autach. Krok w stronę bezpieczeństwa?

Ostatnia aktualizacja: 27.05.2021 20:00
Od maja 2022 roku na rynku nowych aut wiele się zmieni. Samochody sprzedawane na terenie Unii Europejskiej będą wyposażone w dodatkowe rozwiązania - jedno z nich nazywane jest "czarną skrzynką". 
rozwiń zwiń
Czytaj także

Czysta woda dla każdego. Czy młodzi naukowcy z Torunia w tym pomogą?

Ostatnia aktualizacja: 28.01.2022 17:05
Toruński zespół inżynierów Nanoseen opracował pierwszą na świecie technologię odsalania i oczyszczania wody, która nie wymaga zasilania energią. Ich rozwiązanie może być szansą na rozwiązanie kryzysu wodnego na świecie. 
rozwiń zwiń