COVID-19. Czy zakupy trzeba czyścić po powrocie do domu?
Delivery Week to festiwal, który powstał jako inicjatywa wspierająca niezależne restauracje.
- Scena restauracyjna jest w ogromnym kryzysie, niespotykanym w ostatnich dekadach - podkreśla Paweł Świadczyński, współorganizator inicjatywy. - Ponad połowa restauracji w Polsce jest zamknięta, ich działania są zawieszone. Są też pierwsze bankructwa. Restauracje robią wszystko, co mogą aby móc przetrwać - opłacić czynsz, wszelkie opłaty, a przede wszystkim pensje swoim pracownikom - dodaje.
W większości przypadków jedynym sposobem na to, żeby przetrwać jest dowóz.
Rynek pracy w dobie koronawirusa. Gdzie jest dobrze?
Ghost kitchen miał święcić triumfy
Specjaliści branży kulinarnej prognozowali, przed pandemią koronawirusa, że jednym z dominujących trendów w gastronomii w tym roku będzie "ghost kitchen". Jest to nowe zjawisko na polskim rynku, to miejsca, które można wynająć, by w nich gotować. Tymczasem to restauracje zmieniły się w kuchnie duchów.
- Dziś w restauracjach funkcjonują tylko kuchnie, pracują tylko kucharze - mówi Paweł Świadczyński. - Wszelkie aplikacje pomagające w dowozie jedzenia notują bardzo wysokie wzrosty zainteresowania. Ludzie oczekują tego, żeby jedzenie dojechało do nich do domu, potrzebują urozmaicenia codziennej kuchni, są zmęczeni gotowaniem - dodaje.
Dostawa pod drzwi
Czwórkowy gość zwraca uwagę, że rynek dostaw z pewnością będzie rósł. - My zaś staramy się pomóc restauracjom, które do tych dostaw są nieprzyzwyczajone, nie korzystały wcześniej z tego typu aplikacji, nie miały dostaw własnych - wyjaśnia. - Dzisiaj im jest najtrudniej. Łatwiej mają te punkty gastronomiczne, które miały tego typu doświadczenia przed pandemia - dodaje.
Delivery Week to inicjatywa, która pomaga restauracjom niezależnym, autorskim Paweł Świadczyński
W ramach inicjatywy Delivery Week można zamówić - dwa autorskie dania: przystawka i danie główne, w wersji mięsnej lub wegetariańskiej z każdej restauracji w cenie festiwalowej. - To dania specjalne przygotowane na ten festiwal - zwraca uwagę organizator. - Dania zmieniają się co tydzień. Szczególną uwagę zwracamy na higienę i bezpieczeństwo w przygotowaniu posiłków. Każdy kucharz pracuje w rękawiczka i maseczce - dodaje.
Dziś do akcji Delivery Week przystąpiło już ponad 100 restauracji z największych miast Polski.
***
Tytuł audycji: Pierwsze słyszę
Prowadzi: Kamil Jasieński
Gość: Paweł Świadczyński (współorganizator Delivery Week)
Data emisji: 9.04.2020
Godzina emisji: 8.26
pj/kd