Rok 2022 w świecie gamingu. Zapowiedź końca "pudełek"?

Ostatnia aktualizacja: 27.12.2022 11:00
Co prawda przychody firm rynku gier na PC były wyższe niż w poprzednim roku, ale jeśli chodzi o całą branżę - to 2022 rok kończy ona na minusie.
Ile w 2022 roku zarobili producencii gier komputerowych?
Ile w 2022 roku zarobili producencii gier komputerowych?Foto: Anton27/shutterstock.com

Kryzys w branży rozrywkowej

Z raportu przygotowanego przez GamesIndustry.biz wynika, że cały rynek związany z grami jest wart aż o 4,3 proc. mniej w porównaniu do 2021 roku, bo "tylko" 184,4 miliarda dolarów. Dystrybucja cyfrowa wygrywa z "pudełkową" - na gry w wersjach cyfrowych wydaliśmy 174 mld dolarów, a na te na nośnikach fizycznych jedynie 11 mld dolarów, czyli aż o 10 proc. mniej niż rok temu. - Ten trend jest najbardziej widoczny na pecetach, gdzie nikt już właściwie nie kupuje "pudełek" - mówi Jerzy Bartoszewicz, ekspert od rynku gier wideo. - Na konsolach jest trochę inaczej, bo wersje cyfrowe to 72 proc., wersje pudełkowe 28 proc. Trzeba też dodać, że cały rynek się skurczył, bo mamy kryzys i ludzie oszczędzają, tam gdzie mogą.

Gry przeglądarkowe to już przeszłość

Mówiąc o spadkach, należy jednak pamiętać, że to jest branża, która i tak zarabia dziś więcej niż inne branże rozrywkowe. Same tylko gry mobilne zarobiły ponad 92 mld dolarów, konsolowe - prawie 52 mld dolarów. Natomiast w porównaniu do zeszłego roku wyłącznie gry pecetowe zarobiły więcej. - Na szarym końcu tego zestawienia są gry przeglądarkowe, na które boom już się skończył, co nie jest zaskakujące, ponieważ gry mobilne zastąpiły gry przeglądarkowe - dodaje rozmówca Mateusza Kulika. W 2022 roku w Wielkiej Brytanii najlepiej sprzedawała się "FIFA 23", w Japonii - "Splatoon 3", a w Stanach Zjednoczonych - "Call of Duty: Modern Warfare 2”.

Sprawdź też:

Co dalej z "pudełkami"?

Czy w takim razie już nikt nie kupuje gier w pudełkach? - Ja w to nie wierzę. O czymś przeciwnym świadczy chociażby szał na specjalne, limitowane edycje gier. Zazwyczaj, kiedy się one pojawiają, w ciągu kilku godzin cały nakład jest wyprzedany. Ostatnio tak było z kolekcją "Final Fantasy Pixel Remaster" - mówi Jerzy Bartoszewicz. - Wydaje mi się, że dla kolekcjonerów "pudełka" zawsze pozostaną wartością, zwłaszcza na konsolach, więc ten rynek raczej nie umrze. 

Posłuchaj
04:32 CZWÓRKA Pierwsze slysze - gry 27.12.2022.mp3 Rynek gier komputerowych w 2022 roku - podsumowanie (Pierwsze słyszę/Czwórka)

***

Tytuł audycji: Pierwsze słyszę

ProwadziKamil Jasieński

Materiał: Mateusz Kulik

Data emisji: 27.12.2022

Godzina emisji: 7.15

kul/kor


Czytaj także

Gamingowy świat. Kto narażony jest na uzależnienie od gier?

Ostatnia aktualizacja: 29.08.2022 21:30
Odsetek kobiet i mężczyzn grających w gry komputerowe utrzymuje się na podobnym poziomie od lat. Naukowcy informują jednak, że przedstawiciele jednej płci uzależniają się od gier bardziej. 
rozwiń zwiń
Czytaj także

Miliony dla branży gamingowej. Pomysł armii USA na rekrutację żołnierzy

Ostatnia aktualizacja: 12.12.2022 10:56
Siły zbrojne USA chciały przeznaczyć miliony dolarów na rekrutację przyszłych żołnierzy. Pomóc im w tym mieli wpływowi influencerzy oraz platformy gamingowe.
rozwiń zwiń