Bezpiecznie, w sieci i bez influencerów - tak kupują młodzi Polacy

Ostatnia aktualizacja: 10.11.2023 11:20
Bezpieczeństwo i przyzwyczajenia determinują nasze decyzje dotyczące zakupów w sieci. Duży wpływ ma na to także wiek kupującego. Generację Y i Z różni tylko dziesięć lat. Okazuje się jednak, że w tym czasie zmieniły się nie tylko zachowania w internecie, ale i zakupowe preferencje. 
Jak kupuje generacja Z? Przywiązuję wagę do bezpieczeństwa transakcji online i coraz rzadziej kieruje się wskazówkami od influencerów. (zdj. online)
Jak kupuje generacja Z? Przywiązuję wagę do bezpieczeństwa transakcji online i coraz rzadziej kieruje się wskazówkami od influencerów. (zdj. online)Foto: Dejan Dundjerski/Shutterstock.com
  • Przedstawiciele pokolenia Y i Z robią zakupy w internecie.
  • Milenialsi szukają produktów, Zetki - doświadczeń.
  • W odróżnieniu od starszych generacji, pokolenie Z korzysta z zagranicznych platform zakupowych. 
  • Coraz rzadziej kieruje się opinią influencerów, coraz większą wagę przywiązuje do bezpieczeństwa transakcji. 

Kim są milenialsi i Zetki?

Milenialsi to popularne określenie pokolenia Y, czyli osób urodzonych pod koniec XX wieku. Pokoleniem Z określa się grupę osób urodzonych od drugiej połowy lat 90. XX w. do końca pierwszej dekady XXI w. Za dolną granicę przyjmuje się 1993, 1995 lub 1996 rok. Generacją Z nazywa się również Zetkami, zoomersami, postmillenialsami lub iGen.

Zetki kupują śmiało i odważnie

- To, co w ogóle odróżnia milanialsów i Zetki od reszty kupujących, to fakt, że zakupy w internecie są dla nich normą. W tej chwili aż 90 proc. kupujących w Polsce robi to online. Natomiast to, co różni oba pokolenia, to większa śmiałość i otwartość, żeby wychodzić poza płaszczyznę polskich sklepów - podkreśla ekspert ds. zakupów w sieci Marcin Glogowski. - Zetki wiodą w tym prym - produktów i usług szukają na międzynarodowych platformach.

Pomaga im w tym lepsza znajomość języków obcych. Nie wszystkie sklepy mają strony w wersji polskiej, nie zawsze ich regulaminy są opisane prostym językiem. - Drugi powód to lepsza znajomość międzynarodowych metod płatności. Dzięki niej Zetki kupują online na całym świecie i czują się przy tym bezpiecznie - dodaje rozmówca Kamila Jasieńskiego.  

Posłuchaj
08:53 CZWÓRKA Pierwsze slysze - zakupy 10.11.2023.mp3 O preferencjach zakupowych młodych Polaków (Pierwsze słyszę/Czwórka)

Influencerzy idą w odstawkę

Z najnowszych badań dotyczących preferencji zakupowych Polaków wynika też, że ponad połowa badanych z pokolenia Z i Y przegląda media społecznościowe, aby zobaczyć produkt lub usługę, którą są zainteresowani, oraz zrozumieć, jak działa w rzeczywistości. O produktach najczęściej dowiadują się z sieci. - W pierwszej kolejności przedstawiciele pokolenia Y i Z pomysłów zakupowych szukają na portalach społecznościowych - i to jest w tej chwili bardzo silny trend - przyznaje Marcin Glogowski. - Zetki robią to częściej i bardziej szczegółowo, bo też w internecie szukają doświadczenia, a nie fizycznego produktu. Interesują ich platformy streamingowe i podróże.

Sprawdź też:

Istotną zmianą jest też to, że coraz mniej osób reprezentujących pokolenie Z i milenialsów wskazuje influencerów jako ich najbardziej zaufane źródło rekomendacji dla produktów. - To już nie jest dominujący sposób pozyskiwania informacji i inicjowania zakupów. Dużo ważniejsza jest obecność produktów na platformach społecznościowych i pozyskanie bardziej wiarygodnej opinii od innych kupujących - dodaje ekspert.


ylko 1 na 10 respondentów reprezentujących pokolenie Z i milenialsów wskazuje influencerów jako ich najbardziej zaufane źródło rekomendacji dla produktów. (zdj. ilustracyjne)Tylko 1 na 10 respondentów reprezentujących pokolenie Z i milenialsów wskazuje influencerów jako ich najbardziej zaufane źródło rekomendacji dla produktów. (zdj. ilustracyjne)

Jak kupować na zagranicznych platformach?

Wkraczamy w gorący sezon zakupowy. Przed nami święta, ale też Black Friday i Cyber Monday. Młodzi ludzie wydają się być bardziej świadomi zasad, którymi rządzą się wyprzedaże i ogromnie znaczenie ma dla nich bezpieczeństwo transakcji online. Jeśli znana im metoda płatności nie jest dostępna, nie ryzykują i rezygnują z zakupu.

- Istnieje wiele metod, za pomocą których możemy zweryfikować wiarygodność platformy zakupowej. Jedną z nich jest research w sieci, gdzie wiele sklepów jest ocenianych przez internautów. Można też sobie to uprościć i wybierać takie metody płatności, które dają nam gwarancję i ochronę - podpowiada gość Czwórki. 

***

Tytuł audycji: Pierwsze słyszę

Prowadzący: Kamil Jasieński

Gość: Marcin Glogowski (dyrektor PayPal na Europę Środkowo-Wschodnią)

Data emisji: 10.11.2023

Godzina emisji: 8.16

kul

Czytaj także

Boomerang generation. Młodzi wracają do domu

Ostatnia aktualizacja: 18.11.2020 15:00
Pokolenie boomerangów to dwudziesto- i trzydziestolatkowie, którzy po krótkiej wyprowadzce i próbie usamodzielnienia się wracają pod skrzydła rodziców.
rozwiń zwiń
Czytaj także

"Essa" - Młodzieżowe Słowo Roku 2022. Sprawdź skąd się wzięło!

Ostatnia aktualizacja: 07.12.2022 11:00
20 słów trafiło do finału Plebiscytu na Młodzieżowe słowo roku. W głosowaniu oddano 250 tysięcy głosów. Zwycięzca jest jeden. To "essa"!
rozwiń zwiń