Zetki o zetkach. Młodzi mówią o sobie

Ostatnia aktualizacja: 13.05.2024 13:18
Roszczeniowi, przyklejeni do smartfonów i liczący się wyłącznie z opinią influencerów - to stereotypy o generacji Z. W Czwórce przyglądamy się raportowi "Zetki o zetkach. Jakie jest pokolenie Zet w Polsce", w którym najmłodsze pokolenie dorosłych mówi samo o sobie. 
Zetki chętnie korzystają z opinii przyjaciół i znajomych
Zetki chętnie korzystają z opinii przyjaciół i znajomychFoto: shutterstock/Studio Romantic
  • Studenci z pokolenia Z są autorami raportu "Zetki o zetkach. Jakie jest pokolenie Zet w Polsce". 
  • Zdecydowali się zbadać siebie samych i swoich rówieśników, by mogli poznać siebie i dać poznać się innym. 
  • Generacja Z to osoby urodzone między 1996, a 2010 rokiem. 
  • Zetki niezwykle świadomie podchodzą do swojej pracy i czasu wolnego, pracują po to, by żyć. 
  • Są wychowani ze stałym dostępem do internetu, świat nie ma dla nich granic, jednak to w realu szukają inspiracji i robią zakupy. 
  • Są pierwszym pokoleniem, które otwarcie mówi o zdrowiu psychicznym. 

W ostatnim czasie dużo mówi się o generacji Z. Wiele z powielanych opinii to szkodliwe stereotypy, dlatego zetki same postanowiły zabrać głos, a informacjami o sobie podzieliły się w studenckim raporcie "Zetki o zetkach. Jakie jest pokolenie Zet w Polsce". 

- Gen Z wchodzi na rynek pracy. Za to pokolenie uważamy osoby, które urodziły się w latach 1996 - 2010, niektórzy mówią o 2015 roku, jako dacie zamykającej - wyjaśnia dr Alina Landowska, koordynatorka projektu. - Najstarsza zetka ma dziś około 28 lat, najmłodsza ma lat 14. 

Właśnie studenci z pokolenia Z postanowili oddać głos swojej generacji. Jak przyznaje Mirella Murawska, współtwórczyni raportu, studentka Uniwersytetu SWPS w Warszawie, długo zastanawiali się, jakie obszary będą w raporcie najistotniejsze, by oni sami mogli zrozumieć siebie, ale także zostać zrozumiani przez innych. 

Zetki i work life balance

- Na pewno można ten brak zrozumienia zobaczyć na rynku pracy. Nieco starsze pokolenie, millenialsi, jest nieco bardziej przyzwyczajeni do tak zwanej tabakowej pracy, czyli pracują od 7 do 20, bez przerwy, nie szanują czasu innych. My jesteśmy bardzo świadomi - czas w pracy jest czasem w pracy, a po niej mamy swoje przyjemności - opowiada Mirella. 


Posłuchaj
22:40 czwórka pierwsze słyszę 13.05.2024 zetki 8.13.mp3 "Zetki o zetkach" - o tym raporcie opowiadają autorka i koordynatorka badania (Pierwsze słyszę/Czwórka)

 

Alina Landowska podkreśla świadome podejście zetek do pracy i czasu własnego. - Ich priorytetem jest samorozwój. Na kolejnych miejscach są przyjaciele, zdrowie, rodzina, a dopiero na 8. miejscu jest praca - wymienia. - To pokolenie czuje presję pracy, chce pracować. 63 procent respondentów uważa, że praca ma znaczenie, ale pracuje bo musi. Dzięki pracy zarabia pieniądze by realizować swoje pasje. 

Można powiedzieć, że mam do czynienia z pokoleniem, które uważa, że praca jest potrzebna, ale nie stawia wszystkiego na prace. To widać też w odpowiedziach ankietowanych dotyczących wymarzonych miejsc pracy. - Oni nie stawiają już korporacji na pierwszym miejscu, jak robili to millenialsi - mówi gościni Czwórki. - 43 procent z nich uważa, że fajnie by było mieć swoją działalność. 

- Zacytuję tu Anabellę, współautorkę raportu, żyjemy nie po to by pracować, a pracujemy po to by żyć - mówi Mirella Murawska. - Gdy nasze granice są przekraczamy, to mówimy o tym głośno, akcentujemy to, czasem rezygnujemy z pracy. Ważny jest dla nas nasz komfort psychiczny. Nie lubimy dyskryminacji np. z takiego powodu, że jesteśmy młodsi. Boomerzy i millenialsi często ograniczają młodych, by nie dostali lepszej fuchy. 

Młodzi i zarabianie pieniędzy

Raport "Zetki o zetkach" pokazał, że dużym motywatorem dla gen Z na rynku pracy są wysokie zarobki, drugie miejsce zajmuje dobra atmosfera w pracy, a na trzecim jest elastyczność pracy. 

-  To pierwsze pokolenie, które mówi, że oszczędza. Wyznacza sobie cele i na nie odkłada pieniądze - przyznaje Alina Landowska. - 80 procent ankietowanych przyznaj, że się uczy, a ponad 50 procent z nich dodatkowo pracuje. Mówią, że korzystają ze wsparcia rodziców, nie utrzymują się w pełni samodzielnie, ale do tej samodzielności dążą. 

Online i offline w życiu zetek

Pokolenie Z nie zna Europy podzielonej granicami, świata bez internetu, a nawet bez mediów społecznościowych. Ponad 70 procent z nich przyznało, że pierwszy kontakt z platformami społecznościowymi miało między 7, a 13 rokiem życia. W tym kontekście może się wydawać, że to właśnie online zetki tworzą swój świat. Na pewno są w nim obecni, ale np. tylko 17 procent z nich wskazuje, że robi zakupy online. - Dla nas chodzenie do sklepów czy lumpeksów jest formą rozrywki. Idziemy na kawę i shopping - przyznaje Mirella Murawska. - Lubimy mieć namacalny produkt w ręku. Najistotniejszym dla zetek jest to by być unikalnym, wyróżniającym się w tłumie. Szukamy perełek, czegoś czego nikt nie ma. Generacja Z dzieli się na mnóstwo subkultur, które różnią się wyglądem. Mamy m.in.:

  • hipisów,
  • rockersów,
  • kulturę hiphopową, która dzieli m.in. się na new school , true school,
  • emo też wraca.

Ta chęć bycia unikatowym sprawia, że jedyne 3 procent badanych przyznaje, że przy wyborze produktów kieruje się opiniami influencerów. 45 procent z nich korzysta z rekomendacji znajomych i przyjaciół. Gdy wypatrzą ciekawy produkt czy markę zerkają na profile influencerów, by sprawdzić, czy któryś z nich nie dzieli się kodem rabatowym. Przyznają, że często nie mają funduszy, by kupić produkty lokalnych marek. 

Zetki są świadome, nie roszczeniowe

Niezwykle ważnym tematem jest dla zetek zdrowie psychiczne. To pierwsza generacja, która mówi o tym głośno. Oczekują, że tą kwestią zajmie się ich pracodawca, wykaże się zrozumieniem, wdroży odpowiednie procedury.

- Dziś mamy fajnych ekspertów, dużo osób publicznych przyznaje, że jest w terapii - zauważa gościni Czwórki. - To pokazuje że warto mówić o swoich problemach. 

Alina Landowska broni też generacji Z przed nazwaniem jej roszczeniową. Jej zdaniem powinniśmy mówić o świadomym pokoleniu, które jasno artykułuje swoje oczekiwania i potrzeby, mają pragmatyczne podejście do życia, nie powinniśmy mylić tego z lenistwem. 

Temat zdrowia psychicznego młodych ludzi będzie też tematem zbliżającej się Czwórkowej debaty. Już w czwartek, 16 maja, o 20.00 zapraszamy na spotkanie pod hasłem "Świat zwariował, czy z nami jest coś nie tak?", o kondycji psychicznej młodych i nieco starszych, w którym udział wezmą nastolatki, studenci, psycholożki, psychiatrzy, pedagodzy i rodzice. Spotkanie poprowadzą Justyna Dżbik-Kluge i Jakub Jamrozek. 

***

Tytuł audycji: Pierwsze słyszę

Prowadzi: Kamil Jasieński

Gość: dr Alina Landowska (koordynatorka raportu), Mirella Murawska (studentka Uniwerstytetu SWPS, współtwórczyni raportu)

Data emisji: 13.05.2024

Godzina emisji: 8.13

pj

Czytaj także

Pokolenie Z - ponad karierę stawia życie prywatne

Ostatnia aktualizacja: 05.04.2023 09:50
Po wejściu na rynek pracy naturalną postawą przedstawicieli pokolenia Y, tak zwanych milenialsów, było dążenie do budowania szybkiej ścieżki kariery. W generacji Z tego rodzaju postawy występują zdecydowanie rzadziej. Dla nich najważniejszy jest work-life balance.
rozwiń zwiń
Czytaj także

"Soft saving" - jak oszczędza pokolenie Z?

Ostatnia aktualizacja: 02.11.2023 11:13
"Soft saving" czyli "miękkie oszczędzanie" polega na odkładaniu mniejszych sum pieniędzy na przyszłość, a wykorzystywaniu finansów na obecne zachcianki, niekoniecznie najpotrzebniejsze. To inwestowanie w siebie tu i teraz - tak oszczędza pokolenie Z. 
rozwiń zwiń
Czytaj także

Wybierz swoją ścieżkę kariery. Alternatyw jest mnóstwo!

Ostatnia aktualizacja: 21.11.2023 17:50
Wybór ścieżki kariery to jedna z najważniejszych decyzji, jaką podejmuje każdy młody człowiek. Niezależnie od tego, czy chodzi o szkołę po podstawówce, studia, czy pracę, nie jest to łatwe zadanie. Może w nim pomóc bezpłatna Mapa Karier, w której znajdziemy nie tylko informacje o popularnych zawodach, ale też oryginalne i ciekawe propozycje.
rozwiń zwiń