Giganci internetowi rosną w siłę. Kto wysuwa się na prowadzenie?

Ostatnia aktualizacja: 28.05.2020 10:49
Uziemieni w domach chętniej i częściej sięgamy po to, co serwuje nam sieć. Platformy VOD, serwisy społecznościowe, YouTube, TikTok, Instagram - tam spędzamy dużo czasu. 
Audio
  • Twórca internetowy Andrzej Mazuruk opowiada o internetowych gigantach, których siła rośnie w czasie epidemii (Pierwsze słyszę/Czwórka)
Zdjęcie ilustracyjne.
Zdjęcie ilustracyjne.Foto: Shutterstock.com/ra2 studio

Nietflix serial laptop 1200.jpg
Czy kultura online zostanie z nami na dłużej?

Gigant filmików 

Czas izolacji to złoty okres dla platform streamingowych. Polacy, przez ostatnie kilka tygodni, przed telewizorem, komputerem, laptopem czy ekranem smartfona spędzali o wiele więcej czasu niż 2 miesiące wcześniej. - Sam Netflix zarejestrował prawie dwukrotnie większy ruch w naszym regionie - mówi twórca internetowy Andrzej Mazuruk. - W tym momencie jednym z największych serwisów, który jednocześnie też zrobił największy skok popularności w okresie pandemicznym, jest YouTube - dodaje. 

Dobre wyniki oglądalności odnotowywane przez platformy internetowe, a co za tym idzie wyniki finansowe, to kwestia oczywiście pandemii, izolacji i tego, że siedzimy w domach Andrzej Mazuruk 

Z badań wynika, że ta platforma zarejestrowała o ponad 80 procent większy ruch w swoich usługach. - Liczba minut spędzonych przez Polaków w serwisie YouTube wzrosła, w porównaniu do lutego, z 220 milionów do 400 milionów w kwietniu - przytacza dane rozmówca Mateusza Kulika. 

Ekspert zauważa, że wzrost popularności jest ogromny i odnotowywany we wszystkich największych platformach m.in. należących do Google oraz usługach typu VOD takich jak Netflix, HBO GO czy Amazon Prime. 


shutterstock fifa gaming gry 1200.jpg
Zachłanność nie popłaca. Spektakularne upadki wielkich marek

Chiński serwis rośnie w siłę

Ostatnie tygodnie należały także do TiKToka. Chiński serwis społecznościowy powoli wygryza Instagrama. - Tylko w pierwszych dwóch tygodniach roku aplikacja została ściągnięta 325 milionów razy. To ogromna liczba - ocenia ekspert. - Ciężko oczywiście na razie powiedzieć ile osób pozostało z tą platformą i z niej korzysta - dodaje. 

Andrzej Mazuruk przypomina, że TikTok był postrzegany jako aplikacja dla dzieci. - Dużo osób w Azji, gdzie jest główna baza użytkowników, korzystało z apki, żeby tworzyć filmy związane ze zwierzętami - zauważa. - Profile pojedynczych zwierząt, kotka, pieska czy innego zwierzaczka na Instagramie potrafi obserwować 2 miliony osób. Podobnie jest na TikToku - dodaje. 

W Polsce aplikacja też ma swoich fanów, można też już mówić o popularnych tiktokerach. - Apka stała się popularna w czasie pandemii, bo, moim zdaniem, ludzie mieli więcej wolnego czasu i okazję, żeby poznać te narzędzia - dodaje gość Czwórki. 

Chiński serwis ma wiele ciekawych i rozbudowanych funkcji. To podbija serca użytkowników. TikToka ściągnięto już 2 miliardy razy - połowa instalacji miała miejsce w ostatnich 15 miesiącach, co niepokoi amerykańskich gigantów internetu, którzy dominują na rynku. 

***

Tytuł audycji: Pierwsze słyszę

Prowadzi: Kamil Jasieński

Materiał: Mateusz Kulik

Data emisji: 28.05.2020

Godzina emisji: 8.15

pj

Czytaj także

Trekking online. Jak chodzić po górach na leżąco?

Ostatnia aktualizacja: 07.04.2020 12:30
Wielki Mur Chiński, Machu Picchu, a może szczyt Mount Blanc? Co prawda w tej chwili nie możemy podróżować do tych miejsc, ale to wcale nie znaczy, że nie mamy szansy, żeby je zobaczyć... w sieci. 
rozwiń zwiń
Czytaj także

Giganci technologii w służbie użytkownikom

Ostatnia aktualizacja: 19.04.2020 12:59
W "Tędy po trendy" rozmawiamy z Michałem Pyciem, z Talent Media, o mediach społecznościowych w czasie izolacji, polecamy też youtubowe kanały dla maturzystów. 
rozwiń zwiń