Jak stworzyć dobrą grę? "Postawić na jakość i przekaz"
"Puszkę Pandory" w roku 1986 stworzył Marcin Borkowski (ps. Borek) na komputer ZX Spectrum 48k. W latach 1988–1992 pracował on w czasopiśmie "Bajtek", następnie przez cztery lata pełnił funkcję redaktora naczelnego kultowego magazynu "Top Secret". Teraz jest redaktorem "PIXELa"
09:42 czwórka pierwsze słyszę 8.12.2020 gra 8.08.mp3 O grze "Puszka Pandory" i jej reedycji opowiada Robert Łapiński z magazynu "PIXEL" (Pierwsze słyszę/Czwórka)
- Tę grę uważana się za pierwszą polską gry dość umownie. W tamtym czasie jakieś gry, mniej lub bardziej zaawansowane, powstawały w Polsce, a "Puszka Pandory" jest taką, która trafiła do regularnej sprzedaży - mówi Robert Łapiński z magazynu "PIXEL". - Gra szybko została spiracona, trafiła na giełdy, była też recenzowana w "Bajtku". To pierwsza gra, która trafiła do obrotu - dodaje.
"Puszka Pandory" była popularnym tytułem, choć nie każdy w nią grał, wiele osób "odbiło" się od tego tytułu. - To nie była taka gra, jak teraz. To była tekstówka. Bohaterowi wydawało się polecenia tekstem. Było kilka poleceń, na które komputer reagował. Można było powiedzieć, żeby bohater szedł do przodu, skręcił w lewo. Po każdym ruchu była prosta grafika pokazująca gdzie jesteś - prosty las, woda i opis na ekranie. Trzeba było decydować, gdzie się dalej idzie i co się robi - opisuje gość Kamila Jasieńskiego.
Doradca merytoryczny w tworzeniu gier - na czym polega jego rola?
UWAGA! Warto już teraz dodać do obserwowanych, co by nie umknęło! Puszka Pandory jest uznawana za pierwszą polską grę...
Opublikowany przez PIXEL. Czwartek, 12 listopada 2020
Z okazji rocznicy wydania "Puszki Pandory" jeden z redaktorów "PIXELa" tę grę przeszedł i wciągnęło go to. - Jej celem jest uratowanie świata przed zagładą - wyjaśnia gość Czwórki. - Gra inspirowana jest opowiadaniem opowiadaniem "Głowa Kasandry" Marka Baranieckiego opublikowanego na łamach magazynu Fantastyka (za którą autor otrzymał w 1985 r. Nagrodę im. Janusza A. Zajdla dla najlepszej polskiej powieści). Autor gry przeczytał je w miesięczniku i na podstawie tej historii stworzył grę, w której bohater musi rozbroić system rakietowy, który zagraża światu - dodaje.
W 1986 roku gra ukazała się na kasecie magnetofonowej. Teraz też tak będzie. - Program będzie można wczytać do komputera ZX Spektrum za pomocą magnetofonu. Jak ktoś ma ten sprzęt, to będzie mógł to zrobić - zachwala Robert Łapiński. - Gra będzie też dostępna w wersji na PC-ty - dodaje.
Posłuchaj także:
Gość Czwórki podkreśla, że "Puszka Pandory" z 2020 roku będzie bardzo bogatym wydawnictwem, w atrakcyjnym, kolekcjonerskim wydaniu. Zwraca uwagę, że gdy dziś polskie gry, "Wiedźmin", "Cyberpunk", odnoszą sukcesy warto przypominać o początkach polskiego gamingu.
Puszka Pandory 2021 - reedycja pierwszej polskiej gry komputerowej/PIXEL HEAVEN
***
Tytuł audycji: Pierwsze słyszę
Prowadzi: Kamil Jasieński
Gość: Robert Łapiński (magazyn PIXEL )
Data emisji: 8.12.2020
Godzina emisji: 8.08
pj