Wytwórnie muzyki elektronicznej na czele z Sony, Warner, Warp Records, !K7, czy Ninja Tune przystąpiły do Music Climate Pact. Zgodnie z założeniami tej nowej inicjatywy, wytwórnie zobowiązują się do roku 2050 osiągnąć zerową emisję dwutlenku węgla. W celu zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych branża muzyczna będzie podejmować szereg działań.
Branża muzyczna w wersji eko
- Branża muzyczna to między innymi organizacja tras koncertowych, produkcja płyt kompaktowych i winylowych, czy nawet streaming. To wszystko ma bardzo duży wpływ na środowisko - mówi Dawid Bartkowski, dziennikarz muzyczny Interii i dyrektor artystyczny Polish hip-hop Festival - I rzeczywiście wszystkie czołowe wytwórnie zawarły taki pakt w ochronie środowiska. Pierwsze badania i szacunki pokazują, że redukcja emisji gazów przez branżę może sięgnąć 50 procent nawet do 2030 roku.
Wytwórnie także mają wspierać artystów w ekologicznych inicjatywach oraz zabieraniu głosu w tematach związanych z klimatem. Celem muzycznych potentatów jest także prowadzenie edukacji ekologicznej fanów. Jednak Music Climate Pact to nie pierwsza inicjatywa branży muzycznej mająca na celu walkę ze zmianami klimatu. Proekologiczne działania od lat promują także chociażby muzycy Massive Attack czy Radiohead, którzy z pomocą naukowców kilka lat temu policzyli nawet ślad węglowy trasy koncertowej.
Wege na koncercie
- Poprosili o policzanie śladu węglowego trasy koncertowej. A było co liczyć, bo obok transportu samych uczestników, przewożenia sprzętu, transportu ekip organizujących koncert, dochodzi także np. kwestia wykorzystywania jednorazowych opakowań plastikowych - mówi Weronika Michalak z organizacji Heal Polska. - Tu już mówimy szerzej w kontekście środowiskowym, nie tylko emisji gazów. I nie jest to tylko plastik, ale też dostosowanie całego sektora cateringu i branży cateringowej, która obsługuje koncerty i festiwale.
Jak się okazuje coraz częściej zdarza się rekomendacja, żeby podczas muzycznych wydarzeń sprzedawane było jedzenia wegańskie czy wegetariańskie. Jak wiadomo bowiem, produkcja mięsa również w dużej mierze przyczynia się do zmian klimatu i do emisji gazów cieplarnianych.
Zobacz także:
Także muzycy Coldplay od dawna starają się ograniczać swój ślad węglowy. Ich tegoroczna trasa koncertowa "Music of the spheres " ma być niskoemisyjna i zasilana w 100 proc. z energii odnawialnej. Co więcej muzycy zapowiedzieli, że 10 proc. zysków z trasy przekażą na cele ekologiczne, ale dyskusja na temat klimatu i wpływu branży muzycznej na środowisko toczy się także w Polsce.
- David Podsiadło zwraca uwagę bardzo mocno na klimat, wspierając np. strajki klimatyczne na swoich profilach mediów społecznościowych. Proekologiczni są też Tomasz Organek, Monika Brodka i inni artyści - zaznacza Weronika Michalak. - Muzyka jest nie tylko rozrywką, ale bardzo często treści przekazywane przez artystów również mają wartość edukacyjną i mogą uświadamiać ludzi w ważnych kwestiach.
04:45 Czwórka/Pierwsze Słyszę - muzyka w wersji eko 06.01. 2022.mp3 W audycji mówimy o Music Climate Pact (Pierwsze Słyszę/Czwórka)
***
Tytuł audycji: Pierwsze słyszę
Prowadzi: Kamil Jasieński
Materiał przygotowała: Martyna Ogonek
Data emisji: 06.01.2022
Godzina emisji: 06.13
aw