- Sztuczna inteligencja wkroczyła przebojem w wiele dziedzin naszego życia. Również w świat artystyczny.
- Piotr Synoś widzi ogromny potencjał AI do wykorzystania w branży e-commerce.
- Już w 2020 roku pojawił się utwór muzyczny "Drowned in the Sun", stworzony przez sztuczną inteligencję.
- Jak dziś sztuczna inteligencja tworzy muzykę. Co jest w jej bazach danych?
- Niezbędne jest wprowadzenie rozwiązań prawnych dotyczących praw autorskich do utworów komponowanych przy użyciu AI.
Sztuczna inteligencja wpływa na wiele dziedzin naszego życia, bawimy się Chatem GPT i innymi rozwiązaniami. Jej rozwojowi przyglądają się naukowcy, ale i artyści.
- Uważam, że zastosowanie sztucznej inteligencji w muzyce jest dobre dla korporacji, które nie mają czasu na pracę z indywidualnymi artystami, a wolą mieć gotowy produkt - mówi Piotr Synoś, asystent w katedrze Zastosowań Systemów Informatycznych, absolwent Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie. - Jeśli zaś ktoś udziela się artystycznie, to stroni od tego typu rozwiązań, bo sam proces twórcy daje mu dużą satysfakcję. Taka wygenerowana przez AI muzyka jest przydatna w branżach e-commerce - ocenia.
11:26 czwórka reset 04.07.2023.mp3 O sztucznej inteligencji w świecie muzyki opowiada Piotr Synoś (Czwórka/Reset)
W 2020 roku pojawił się utwór muzyczny "Drowned in the Sun", stworzony przez sztuczną inteligencję. Przedstawia on, jak mógłby brzmieć zespół Nirvana w obecnych czasach. - Nie znamy dokładnych sztuczek i technologii wykorzystanych podczas jego tworzenia, ale jest on bardzo podobny do utworu z 1984 roku - mówi naukowiec. - Znalazłem tam dużo wspólnych akordów i brzmień. Wynika to z tego, że każdy uczący się agent AI wymaga bazy, z której musi korzystać. To tak jak z artystami, oni też się inspirują, wzorują. Czy taką muzykę możemy nazwać twórczą, to już kwestia filozoficzna.
Sztuczna inteligencja do tworzenia muzyki
Aby sztuczna inteligencja stworzyła muzykę, niezbędna jest muzyczna baza danych. Służące temu rozwiązania pojawiły się dużo wcześniej niż np. Chat GPT czy inne tego typu propozycje. - Podstawowym algorytmem był algorytm generyczny, który miksował różne fragmenty z gotowych sampli i ten efekt porównywał z gotowym samplem i je łączył. To porównanie mogło być robione losowo wg jakichś algorytmów lub przy pomocy nauczyciela, czyli wpływał na to człowiek - wyjaśnia gość Mateusza Kulika. - Można to robić też przy pomocy sieci neuronowych głębokich, np. wavenet. To jest dość popularne np. przy tworzeniu deepfake'ów mowy, gdzie nasz głos zmieniamy na taki, który będzie podobny np. do głosu prezydenta.
Czytaj także:
Piotr Synoś wyjaśnia, że do podobnych modyfikacji wykorzystywane są też sieci typu transformers, które jednak wymagają sieci uczącej, a bywa ona dużym problemem. - Jeśli chodzi o analizę obrazków i AI w dziedzinie grafiki to tutaj bazy są nieograniczone. Można z sieci brać wiele przykładów - mówi. - Jednak w przypadku muzyki bazy są tematyczne i ograniczone do kilku tysięcy godzin, co ukierunkowuje nowe rozwiązania wg podanych wzorów.
Okazuje się, że sztuczna inteligencja dziś dużo łatwiej radzi sobie z kompozycjami opartymi na czystych instrumentach niż np. na przesterowanych gitarach. - Powstały już wtyczki dla gitar naśladujące ciężkie brzmienia, ale myślę, że gitarzyści nie pójdą tą drogą.
Muzyka, sztuczna inteligencja i prawa autorskie
Wraz z rozwojem sztucznej inteligencji i jej wejścia w świat twórczości artystycznej pojawiły się nowe wyzwania dla prawników. Muszą oni odpowiedzieć, do kogo należy utwór wygenerowany przez AI, do kogo popłyną tantiemy za jego odtwarzanie. - Już powstają artykuły z dziedziny prawa poruszające ten temat - zdradza gość Mateusza Kulika. - Tu kwestia twórcy jest bardzo istotna, bo to do niego należą prawa autorskie. Dziś, jeśli tworzymy piosenkę w jakimś programie i wykupiliśmy abonament oraz licencję, to my jesteśmy autorami. W takich sytuacjach niewielu autorów przyzna się do korzystania z rozwiązania AI.
***
Tytuł audycji: "Reset"
Prowadzi: Mateusz Kulik
Gość: Piotr Synoś (asystent w katedrze Zastosowań Systemów Informatycznych, absolwent Wyższej Szkole Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie)
Data emisji: 04.07.2023
Godzina emisji: 17.12
pj