Martyna Knapik jako Kobieta Demolka: ta jedna pasja wystarczy mi na całe życie
18:48 _PR4_AAC 2020_06_21-12-19-43.mp3 Toksyczni gracze. Jak zapanować nad emocjami? (Strefa gamingu/Czwórka)
Kiedy gra przestaje być zdrową rywalizacją
Wyzwiska, agresja, groźby - środowisko e-sportowe nie jest wolne od takich reakcji użytkowników. Jak wyjaśniała Paulina Nowak, psycholog sportu oraz e-sportu tam, gdzie pojawia się rywalizacja i walka o jakąś stawkę są też emocje. - Gra się po to, żeby wygrać. Moment, który udaremnia wygraną przyczynia się do tego, że mogą nam puścić emocje. Ktoś staje nam na drodze do założonego celu, a w nas narasta frustracja, a używanie wulgarnych słów sprzyja rozładowaniu tego napięcia - mówiła Paulina Nowak, psycholog sportu oraz e-sportu.
Nie potrafimy radzić sobie z emocjami
"Desperados". Wielki powrót klasyka?
Negatywne emocje biorą się także z niezrozumienia zasad gry, czy brakiem umiejętności radzenia sobie z przegraną. Złość i frustacja w rozgrywce e-sportowej pojawiają się, ponieważ nasze emocje nie są trenowane. Rzadko kiedy pamiętamy o tym, że musimy je rozpoznawać i kontrolować, zwłaszcza w sytuacjach stresowych. W przypadku e-sportu pojawia się jeszcze jeden aspekt - pozwalamy sobie na większy upust emocji, ponieważ nie konfrontujemy się z innymi graczami twarzą w twarz. Czujemy się bardziej anonimowi, ponieważ nikogo obok nas nie ma.
Środowisko internetowe daje poczucie anonimowości
Dla części użytkowników gry są sposobem na rozładowanie stresu dnia codziennego. Nie biorą pod uwagę, że będą konfrontować się z graczami, którzy albo zmagają się z podobnym poziomem napięcia, albo przychodzą tam, by po prostu dobrze się bawić. - Rzadziej szukamy konfrontacji w rzeczywistości, ponieważ internet daje nam poczucie anonimowości. W środowisku graczy to nadal aktualne przekonanie. Odpowiedzialność za kulturę osobistą w sieci przerzucają na avatara, którym sterują - tłumaczyła psycholog.
Bezpieczne hasło zamiast "dobrych rad"
W rozgrywce drużynowej najważniejsze jest dążenie do zwycięstwa. Jeśli widzimy, że jednemu z graczy puszczają nerwy, zamiast go uspokajać użyjmy ustalonego wcześniej bezpiecznego hasła. Niech będzie to np. "filiżanka z peoniami". Gracz przypomni sobie jaki cel musicie wspólnie zrealizować i skupi się na nim, zamiast na rozpraszających emocjach. - Pamiętajmy, że emocje e-sportowe i toksyczne zachowanie graczy to nie jest to samo. Emocje, to energia, z których możemy czerpać motywację do dalszej gry. To zjawisko niepożądane, kiedy zamiast wykorzystywać je w rozgrywce, zamieniają się w agresję słowną. Ta nikomu nie służy - komentowała ekspert.
Więcej o tym, jak radzić sobie z emocjami w środowisku e-sportowym i o tym, jak je wykorzystać w rozmowie z Pauliną Nowak.
Czytaj także:
W audycji także tradycyjnie Mateusz Kulik przygotuje wydawnicze kalendarium gracza.
***
Tytuł audycji: Strefa gamingu
Prowadzi: Łukasz "JeffreJ" Chmiel
Gość: Paulina Nowak, psycholog sportu i e-sportu
Data emisji: 21.06.2020
Godzina emisji: 12.15
ac