"Cyberpunk 2077" i inne kampanie w gamingu. Jak to się robi?
Takie produkcje jak "The Last of Us", "Wiedźmin 3" lub "The Walking Dead" nie raz potrafiły nie tylko zaskoczyć graczy konsekwencjami podjętych decyzji ale także wywoływały u nas uczucie wzruszenia. Przyglądamy się lepiej moralnym wyborom w grach oraz przybliżamy jak działa ta mechanika.
18:00 Czwórka/ Strefa gamingu Moralne wybory w grach komputerowych 21.03.2021.mp3 W audycji rozmawiamy o moralne wyborach w grach komputerowych (Strefa gamingu/Czwórka)
Co jest istotne emocje pomagają budować atmosferę i wzmacniać grę. - Ja uważam, że wybory moralne są solą ziemi gier, można. Gry w przeciwieństwie do filmu i książki w zdecydowanej większości są interaktywne i pozwalają na wybieranie, a jeżeli jeszcze wybór jest podszyty ciężarem gatunkowym, ciężarem tego, że mamy wpływ na te postaci, czy na świat, który nas otacza, to ta decyzja jest dodatkowo emocjonalnie nacechowana i istotna - mówi Michał Gembicki CEO Klabatera. - Według mojej opinii jest to jeden z kluczowych elementów budowania fabuły w grach.
Jak mówi gość audycji są gatunki gier, w których nie ma wyborów moralnych, a tylko logiczne. Jednak te, które najbardziej zapadają w pamięć dostarczają dodatkowych emocji i pozostawiają nam decyzje. W grach możemy decydować, który z bohaterów ma przeżyć, który umrzeć, kto ma zjeść, a kto chodzić głodny. - Są też tytuły, gdzie wybory decydują faktycznie o życiu i śmierci, chociaż ja uważam, że decydowanie o życiu i śmierci jest najprostszym wyborem moralnym. Ja najbardziej lubię takie, których konsekwencje okazują się na końcu rozgrywki - dodaje.
Źr. YouTube/ cdp/ Wiedźmin 3 Dziki Gon - zwiastun E3 2014 - Miecz przeznaczenia
Jasne i ciemne strony gamingu. Jak wyłączyć złe emocje?
- Stanowczo potrzebujemy wyborów w grach. Mamy tutaj analogię do seriali, bo jeżeli serial może nas zaangażować, to będziemy go oglądać. W grach możliwość zastosowania tych mechanizmów jest dużo większa - mówi Michał Kaczmarek, CEO Live Motion Games. - Upraszczając, możemy powiedzieć, że to jest takie 2D, a w grach mamy możliwość zastosowania tego w 3D. Czyli możemy znacząco wpływać na innersję gracza w grze, dając mu odpowiednie decyzje fałszywe i prawdziwe. Gry bez żadnych decyzji nie mają sensu, im jest więcej decyzji moralnych, tym jest fajniej.
ZOBACZ WIĘCEJ Ciekawostki, relacje, wywiady - audycja "Strefa gamingu"
Jak dodaje Michał Gembicki szczególnie w komputerowych grach fabularnych wybory moralne muszą być podszyte konsekwencjami moralnymi i muszą budować poczucie ważności. - Nic tak właśnie nie buduje ważności jak fakt, że za decyzją idzie jakaś emocja, strata, czy pozyskanie czegoś. Nierzadko chodzi o rzeczy niematerialne. Więc mając grę i budując jej scenaiusz starałbym się takich wyborów jak najwięcej zaszyć - tłumaczy.
Jak również zauważa inną kwestią jest sama moralność w grach komputerowych. - Jest to według mnie temat na oddzielną audycję, bo pamiętajmy, że w grach ogólnie przyjętą normą społeczną jest ograbianie zwłok, nie jest to w żaden sposób uznawane za niepoprawne - dodaje.
***
Tytuł audycji: Strefa gamingu
Prowadzi: Łukasz "JeffreJ" Chmiel
Goście: Michał Gembicki (CEO Klabatera), Michał Kaczmarek (CEO Live Motion Games)
Data emisji: 21.03.2021
Godzina emisji: 12.05
aw