Przyszłość zakupów - ona zaczyna się już dziś

Ostatnia aktualizacja: 28.08.2022 15:53
Pandemia sprawiła, że coraz chętniej kupujemy online. Eksperci zauważają, że ten trend będzie rósł w siłę, ale pojawią się też nowe metody kupowania. Centra handlowe nie znikają, ale już dziś zmieniają się. 
Obroty w centrach handlowych rosną kolejny miesiąc z rzędu - pokazuje raport.
Obroty w centrach handlowych rosną kolejny miesiąc z rzędu - pokazuje raport.Foto: Shutterstock/Sonpichit Salangsing

- Dziś konsumenci wciąż chcą kupować offline - mówi Kasia Gola, założycielka Geek Goes Chic. - Nie jesteśmy jeszcze totalnie przeniesieni do sklepów cyfrowych, ale coraz bardziej przekonujemy się do robienia zakupów w sferze wirtualnej, choć nie jest to jeszcze metaświat, nie są to sklepy 3D - dodaje. 

Zakupy ubrań w przyszłości

Nowe technologie, wirtualna rzeczywistość to dziedziny szybko rozwijające się. Niewykluczone, że to one zdominują przyszłość zakupów, ale to jeszcze nie dzieje się dziś. - Sklepy w 3D to sklepy w metaversie. To cyfrowy świat, do którego się przenosimy np. dzięki VR lub rozszerzonej rzeczywistości - mówi specjalistka. - Tam możemy oglądać produkty z każdej strony, możemy wchodzić w interakcje z przedmiotami. Odbywają się tam też pokazy mody - dodaje. 

Gość Czwórki zauważa, że już teraz chętnie wykorzystujemy nośniki cyfrowe, żeby sprzedawać np. livestream, czyli sprzedaż przez transmisje wideo na żywo. Kasia Gola zwraca też uwagę, że już dziś istnieją rozwiązania, które pozwalają na przymierzanie prawdziwych ubrań online, a wkrótce zeskanujemy telefonem naszą sylwetkę, co ułatwi takie przymiarki. 


Posłuchaj
22:08 czwórka świat 3.0 28.08.2022ok.mp3 Jak będzie wyglądał handel w przyszłości? (Świat 3.0/Czwórka)

 

- Robiąc zakupy, lubimy zaspokajać swoje potrzeby, a one nie znikną - zwraca uwagę ekspertka. - Sklepy mają pieniądze, by inspirować nas ku zakupom. Wychodzą też naprzeciw naszym oczekiwaniom, np. tworząc sklepy autonomiczne, gdzie nie ma obsługi. To ukłon w stronę młodszego pokolenia, które gorzej sobie radzi z interakcjami międzyludzkimi, taki sklep jest połączeniem sklepu cyfrowego ze stacjonarnym - dodaje. 

Online kontra offline

Czas pandemii przeniósł zakupy w sferę online. Przedstawiciele Związku Polskich Pracodawców Handlu i Usług wskazują, że nawet co drugi klient nie wrócił na zakupy do centrów i galerii handlowych. 

W tej chwili jednak badania i informacje, które otrzymujemy z centrów handlowych, mówią, że zarówno "odwiedzalność" centrów handlowych, jak i obroty są lepsze niż przed pandemią, w 2019 - mówi Krzysztof Poznański, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych. - Oczywiście dotyczy to różnych kategorii. W branży odzieżowej widać niższą dynamikę niż w dziedzinie usług czy żywności - dodaje. 


Czytaj także:

Krzysztof Poznański przekonuje, że dziś klienci wracają do starych zwyczajów, przedpandemicznych. Przez dwa lata doszło do wielu zmian zwyczajów zakupowych. Teraz, gdy czujemy się bezpiecznie, wracamy do starych zwyczajów. Handel też spotyka się z napływem nowych klientów (do Polski w ostatnim czasie przybyło blisko 2 miliony osób w Ukrainy). - Sprzedaż e-commerce wzrosła podczas pandemii z poziomu 8 procent do 12 -12,5 procent całej sprzedaży detalicznej. Po pandemii ona znów spadła do poziomu 9 - 9,5 procent - przytacza dane. - Nie jest jednak tak, że sprzedaż online zdominowała cały handel. 

Nie powstaną już centra handlowe, a istniejące zmienią się

Gość Marty Zinkiewicz zwraca też uwagę na centra handlowe, które już nie będą się w Polsce rozwijały. - Wynika to z tego, że jesteśmy rynkiem dojrzałym, ilość metrów kwadratowych powierzchni handlowej przypadająca na 1000 mieszkańców jest bardzo podobna do średniej europejskiej - tłumaczy. - Widzimy jeszcze, że wciąż powstają na obrzeżach miast parki handlowe, gdzie możemy skorzystać z oferty sklepów ulokowanych w jednym miejscu - dodaje. 

Ostatnie lata przyniosły też rozwój wielokanałowości sprzedaży. Młodsi i starsi klienci kupują nieco inaczej niż jakiś czas temu. - Bardzo często zdarza się tak, że zakupy wykonujemy w wielu kanałach naraz. Robimy w internecie rozeznanie tematu, produktu, który chcemy kupić. Następnie idziemy do centrum handlowego, rozmawiamy z doradcą, oglądamy, sprawdzamy. A kupujemy przedmiot tam, gdzie cena jest najlepsza lub gdzie jest nam najwygodniej - opisuje ekspert. - Sklepy idą też w stronę salonów pokazowych, pojawia się model kupowania w sieci, z odbiorem w sklepie stacjonarnym czy pop-up story, które w centrach handlowych pojawiają się jedynie na jakiś czas.

Figital, czyli połączenie świata rzeczywistego i cyfrowego, wchodzi w każdą dziedzinę naszego życia, w handlu też jest widoczne, a zmiany obserwowane dziś wyznaczają nam tory przyszłości. 

***

Tytuł audycji: Świat 3.0

Prowadzi: Marta Zinkiewicz

Goście: Krzysztof Poznański (dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych) i Kasia Gola (założycielka Geek Goes Chic)

Data emisji: 28.08.2022

Godzina emisji: 13.16

pj

Czytaj także

Zwroty, reklamacje, rękojmia, gwarancja - zakupowe prawa klienta

Ostatnia aktualizacja: 04.12.2018 18:34
Niektórzy już wpadli w przedświąteczny szał zakupów. W tym czasie warto wiedzieć jakie mamy prawa jako konsumenci. 
rozwiń zwiń
Czytaj także

Kup w internecie, odbierz z drona. Pierwsza transakcja już za nami

Ostatnia aktualizacja: 17.05.2021 19:20
Sukcesem zakończył się pierwszy test dostarczenia przesyłki dronem. Akcja została przeprowadzona w Lublinie, a paczka ze sklepu trafiła wprost na posesję klienta. 
rozwiń zwiń