Logo Polskiego Radia
Jedynka
migrator migrator 14.12.2009

ZUS dla Ciebie - Platforma Usług Elektronicznych.

Już niedługo załatwianie spraw w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych przez Internet lub telefon będzie codziennością. Umożliwi to Platforma Usług Elektronicznych.

Jak mówi Bartłomiej Prystupa wicedyrektor Departamentu Obsługi Klientów w ZUS-ie, zapewni ona ubezpieczonym, płatnikom składek, świadczeniobiorcom, lekarzom i komornikom elektroniczny dostęp do danych zgromadzonych na indywidualnym koncie w ZUS-ie.

Bartłomiej Prystupa: -Każda zainteresowana osoba będzie posiadała swój profil na nowym portalu informacyjnym. Dzięki temu, że zautoryzowany zostanie klient, będziemy mogli udostępnić również te wrażliwe dane, np. dotyczące przebiegu ubezpieczeń społecznych, docelowo również informacje o tym, czy klient zalega czy nie z opłaceniem składek, jeśli jest płatnikiem składek.

Nowością będzie usługa wirtualnego doradcy. Klienci będą mogli porozmawiać z tak zwanym awatarem.

Bartłomiej Prystupa: -Klient będzie pisał pytanie, a awatar czyli ten wirtualny doradca będzie udzielał odpowiedzi, będzie po prostu mówił ludzkim głosem.

Innym rozwiązaniem, które ma pomóc klientom w kontaktach z ZUS-em jest wirtualny inspektorat.

Bartłomiej Prystupa: -Odwiedzenie wirtualnego inspektoratu będzie wręcz odzwierciedlało osobistą wizytę w placówce terenowej zakładu i również w przypadku tego wirtualnego inspektoratu będzie można złożyć zapytanie, czy złożyć wniosek elektronicznie.

Przez Internet będzie można też umówić się ze specjalistą w oddziale. Wtedy nie trzeba będzie czekać w długiej kolejce. Planowane zmiany podobają się klientom.

-ja myślę, że jest to świetny pomysł, bo nie mam czasu chodzić po ZUS-ach, szukać, stać w kolejkach, itd., także jak będę mogła to zrobić w Internecie, to jest to naprawdę świetny pomysł i nie tylko dlatego, że ja jestem młoda, ale również moi rodzice. Moi rodzice są starsi, ale radzą sobie z komputerem i to nie jest pomysł tylko dla młodych ludzi, ale moim zdaniem dla każdego i to się na pewno sprawdzi;

-ci co mają Internet, to oczywiście bardzo dobre rozwiązanie, bo to wtedy ułatwia i przyspiesza wszystko;

Ponieważ jednak nie każdy klient ZUS-u ma dostęp do Internetu albo po prostu nie umie się nim posługiwać, a nie będzie chciał wychodzić z domu - sprawę będzie mógł załatwić przez telefon. Wszystkie infolinie zostaną połączone pod jednym numerem i w ten sposób powstanie centrum informacji telefonicznej, z którym będzie się można połączyć zarówno z telefonu stacjonarnego jak i komórkowego - mówi Bartłomiej Prystupa z ZUS-u.

Bartłomiej Prystupa: -Również poprzez telefon będzie można sprawdzić stan załatwienia sprawy czy stan obsługi sprawy mimo tego, że np została złożona przez Internet.

Będą też e-kioski, zwane potocznie zusomatami.

Bartłomiej Prystupa: -W każdej terenowej jednostce organizacyjnej, będzie usytuowany terminal komputerowy, dzięki któremu będzie można połączyć się ze stronami ZUS. I jeszcze jedna ważna rzecz, te urządzenia będą również służyły jako takie wrzutnie dokumentów, tzn. klient o dowolnej porze, dzięki temu, że urządzenie będzie dostępne 24h, będzie mógł przyjść i złożyć dokument do zakładu.

Urządzenie to wyda klientowi potwierdzenie przyjęcia dokumentów. Pierwsze zusomaty powinny zacząć się pojawiać już w przyszłym roku, natomiast budowa całego zintegrowanego systemu jest przewidziana na koniec roku 2012. Inwestycja jest współfinansowana ze środków Unii Europejskiej.