Nowe Technologie

Jak wybrać dobrego pracownika?

Ostatnia aktualizacja: 15.11.2012 11:40
Trudności ze znalezieniem pracy i rosnąca konkurencja wśród osób ubiegających się o stanowiska firmowe to, wbrew pozorom, problem także dla pracodawców otwierających proces rekrutacji. Dowiedz się, co zrobić, by dokładnie „przejrzeć” kandydata, poznać jego mocne i słabe strony oraz maksymalnie usprawnić przebieg poszukiwania pracownika.
Jak wybrać dobrego pracownika?
Foto: Glow Images/East News

1. Naucz się czytać między wierszami
 

CV to nic innego, jak ulotka reklamowa osób poszukujących pracę. Łatwo w nim nagiąć prawdę lub zwyczajnie – nie zwrócić uwagi na aspekty, które tak naprawdę dyskwalifikują w naszych oczach danego kandydata.

Zaczynając analizować zgłoszenie, koniecznie zwróć uwagę na:

  • Dane osobowe, w tym - adres kandydata. Kiedy ma to znaczenie? Głównie w przypadkach, gdy praca jest zmianowa i konieczne są np. nocne dojazdy. Im dalej od firmy, tym gorzej dla przyszłego pracownika.
  • Wykształcenie: sprawdź dokładnie czy kandydat podaje wyłącznie nazwę uczelni, czy dodatkowo - zdobyty tytuł naukowy. Zdarza się, że zgłaszający nie ma wyższego wykształcenia, a dopisek o uczelni zawiera w CV wyłącznie po to, by nie być odrzuconym już na pierwszym etapie rekrutacji.
  • Doświadczenie zawodowe: przyjrzyj się datom. Jeżeli podane są tylko lata np. od 2010 do 2011, to bardzo prawdopodobne, że kandydat miał przerwy między poszczególnymi zajęciami i próbuje to ukryć, nie podając bardziej szczegółowych informacji.
  • Hobby/zainteresowania: jeżeli jest ich wiele i wiążą się z wyjazdami, np., wspinaczka górska, to zastanów się, czy ta osoba na pewno ma czas na pracę i co tak naprawdę będzie traktować priorytetowo.

2. Naucz się rozmawiać z kandydatem
 

Jak tłumaczą eksperci od szkoleń e-learningowych z NetAkademia.pl, każda rozmowa rekrutacyjna powinna odbywać się według szczególnych zasad. Ich stosowanie znacząco podnosi efektywność pracy osoby rekrutującej, co więcej - wpływa pozytywnie na wizerunek całej firmy. Dzięki zachowaniu scenariusza, możemy dokładnie wybadać kandydata i poznać nie tylko mocne, ale i słabe strony osoby ubiegającej się o pracę.

 

  • Zasada 20:80 – do ciebie należy 20% czasu potrzebnego na odbycie rozmowy. To wystarczająco dużo na zadanie pytań i wyjaśnienie wątpliwości. Większość czasu powinien mówić kandydat. Przecież po to go zaprosiłeś – aby lepiej go poznać.
  • Najpierw pytania, później wyjaśnienia. Daj szansę kandydatowi na sformułowanie odpowiedzi na nurtujące cię pytania. Dopiero, gdy je uzyskasz, opowiedz więcej o stanowisku i zadaniach. Odwrotna kolejność spowoduje, że podpowiesz kandydatowi, jakich informacji się spodziewasz, przez co będzie on odpowiadał zgodnie z twoimi oczekiwaniami, a nie – zgodnie z prawdą.
  • Zawsze daj kandydatowi szansę na zadanie pytań. To, jakie padną, stanowi dla ciebie cenną informację o osobie ubiegającej się o pracę.

     

3. Działaj zgodnie z przyjętym scenariuszem


W czasie rozmowy kwalifikacyjnej najbardziej efektywne są tzw. pytania scenariuszowe lub odnoszące się bezpośrednio do doświadczenia kandydata. Pozwalają one sprawdzić intuicję, talent i predyspozycje przyszłego pracownika.

  • Pytania scenariuszowe to wszystkie te zaczynające się od: „a co pan by zrobił w sytuacji”, „proszę sobie wyobrazić, że”. Wykorzystuje się je w stosunku do osób z małą praktyką zawodową, które nie mają możliwości odniesienia się do swoich doświadczeń.
  • W przypadku osób z doświadczeniem zawodowym, lepiej dopytywać o konkretne sytuacje, np.: „proszę opowiedzieć o sytuacji, w której”, „jaką decyzję podjęła pani w związku z”.
  • Nigdy nie zadawaj pytań zamkniętych typu: „czy miał pan taką sytuację w firmie”, wówczas możesz nie uzyskać odpowiedzi. Narzucenie domniemania doświadczenia spowoduje, że kandydat włoży więcej wysiłku w przypomnienie sobie danej sytuacji niż faktyczną odpowiedź.

 

Wybór kandydata, który zasili zespół, to nie koniec procesu rekrutacyjnego. Pamiętaj, że w twoje poszukiwania zaangażowanych było wiele osób i im wszystkim należy się informacja. - Podkreślmy konieczność pozostawienia po sobie pozytywnego wizerunku, zatem podziękowania za poświęcony czas wszystkim osobom, które uczestniczyły w rekrutacji – radzi Włodzimierz Rosiński, trener z NetAkademia.pl. Po drugie należy pamiętać o zabezpieczeniu danych osobowych kandydatów, którzy nadesłali swoje CV. Te, które absolutnie nie spełniły oczekiwań – usuń, zniszcz. Te, które wydają ci się nadal interesujące – zabezpiecz i zostaw, gdyż… nie wiadomo kiedy znowu będziesz rekrutował!

 

Materiał powstał na bazie kursu internetowego z certyfikatem „Jak znaleźć dobrego pracownika” NetAkademia.pl.



autor: Robert Kamiński

Czytaj także

Jak budować kapitał z Pokoleniem Y

Ostatnia aktualizacja: 26.09.2012 00:00
Na rynek pracy wchodzi coraz więcej młodych pracowników z Pokolenia Y. Zdaniem wielu ekspertów, generacja ta wymaga szczególnego podejścia w zarządzaniu, motywowaniu i budowaniu lojalności. Przedsiębiorcy, nie tylko ze względu na dobro młodych pracowników, ale także na własne wyniki powinni znać i wykorzystywać to podejście.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Szukanie pracy nigdy nie było tak proste!

Ostatnia aktualizacja: 28.09.2012 18:45
Portal internetowy stworzony przez firmę manBase ma sprawić, że pracy będzie można poszukiwać szybciej i skuteczniej, także firmom będzie łatwiej znaleźć idealnego kandydata.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Pokolenie Internetu wkracza na rynek pracy

Ostatnia aktualizacja: 07.10.2012 00:00
Na rynek wkracza pokolenie Internetu - młodzi ludzie o całkowicie odmiennym stylu pracy i funkcjonowania w otaczającym świecie w porównaniu do starszego pokolenia. Stwarza to szansę na dynamiczny rozwój firm, ale tworzy również nowe zagrożenia.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Najlepsze czasy dla pracy zdalnej

Ostatnia aktualizacja: 07.10.2012 00:00
Nadchodzący kryzys wymusza zmianę podejścia do kosztów prowadzenia firmy.  W ekonomii nastawionej na korzyść, przedsiębiorca szuka obniżki kosztów. Praca zdalna zmniejsza koszty pracodawcy i pracownika.
rozwiń zwiń