Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Czwórka
Joanna Łopat 17.10.2013

Design polskich projektantów

Łódź Design Festival to idea, która powstała w 2007 roku by promować polskie wzornictwo. Przez kolejne lata mogliśmy obserwować proces definiowania pojęcia "design". W tym roku wystawy kuratorskie odnoszą się do hasła przewodniego - "It’s all about humanity".
Design polskich projektantówGlow Images/East News
Posłuchaj
  • Aleksandra Kietla o polskim designie na Łódź Design Festival (Stacja Kultura/ Czwórka).
Czytaj także

- Skupiamy się na designie, który nie jest tylko kolejnym pięknym meblem, ale pokazujemy, że w centrum zainteresowania jest człowiek, a projektant powinien zadbać o jego potrzeby - mówi Aleksandra Kietla, Rzecznik Prasowy Łódź Design Festival.
Jedną z tych podstawowych potrzeb jest jedzenie. Spożywanie od początku cywilizacji stanowi istotną część naszej codzienności.
- Pierwszy raz pytamy i zastanawiamy się, kto stoi za tym, co spożywamy. Celem wystawy przygotowanej przez kuratorów - Sonję Stummerer i Martina Hablesreitera (duet Honey&Bunny), jest pokazanie procesów projektowych z zakresu żywności, konsumpcji i tła kulturowego, które ostatecznie decyduje o tym, jak w różnych krajach wygląda jedzenie - wyjaśnia Aleksandra Kietla.
Skoro o jedzeniu to i o mieszkaniu. "ZA-MIESZKANIE. Miasto-ogrodów, miasto-ogrodzeń" to kolejny blok festiwalu i projekt poświęcony rozważaniom o tym, w jaki sposób organizowana jest nasza przestrzeń mieszkalna.
- To również analiza sposobów zamieszkiwania we współczesnych polskich miastach. Obserwujemy jak przez ostatnie dwadzieścia lat zmieniało się budownictwo prywatne i publiczne, a także jak te zmiany wpływają na relacje społeczne - opowiada rzeczniczka Łódź Design Festival.
Ostatecznie w projektowaniu chodzi o empatię. To jedna z cech jaką powinien mieć projektant. - Wystawa "DEEP NEED / empatia i projektowanie" to opowieść o metodach prowadzących do dobrego projektowania, skoncentrowanego na człowieku. O tym, jak różne projekty mogą ułatwić mu życie, polepszać jego jakość - mówi Aleksandra Kietla.
Festiwal to również zbiór produktów, które możemy mieć. Wiele z nich jest dostępna na rynku, a na festiwalu będzie pokazana na wystawie pt. "Must Have". Natomiast "Make me" to konkurs dla młodych twórców. -  Grono jurorów, spośród dwustu pięćdziesięciu zgłoszonych projektów, wybrało dwadzieścia, które walczą o główną nagrodę. Wszystkie są z różnych dziedzin, ale łączy je jedno - zostały przygotowane przez osoby, które stawiają swoje pierwsze kroki. My umożliwiamy im zaprezentowanie pomysłów szerokiej publiczności, a zwycięzcy dajemy szansę na rozwijanie talentu i wdrożenie swojego projektu do produkcji - opowiada gość "Stacji Kultura".

7. Międzynarodowy Festiwal Designu odbyła się w Łodzi od 17 do 27 października 2013 roku.

jl