Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
IAR
Petar Petrovic 07.09.2012

Wychowujemy wykluczonych. Młodzież nie rozumie co czyta

15 procent polskich piętnastolatków nie umie czytać ze zrozumieniem - czytamy w "Gazecie Wyborczej".
Cyfrowa szkoła Cyfrowa szkołaGlow Images/East news

Według wydanego w czwartek komunikatu grupy unijnych ekspertów co piąty 15-latek w Europie, podobnie jak prawie 75 mln dorosłych, ma braki w podstawowych umiejętnościach czytania i pisania, co utrudnia im znalezienie pracy i zwiększa ryzyko ubóstwa i wykluczenia społecznego.

"Gazeta Wyborcza" dodaje, że wśród polskich uczniów z czytaniem i pisaniem jest źle - 15 procent czyta i niewiele z tego rozumie.

Statystycznie wypadamy nieco lepiej od europejskiej średniej, bo w całej Unii odsetek 15-latków mających słabe wyniki w czytaniu ze zrozumieniem wynosi aż 19,6 procent. O mobilizację unijnych rządów w tej sprawie zaapelowała w czwartek specjalna grupa ds. sprawności czytania i pisania, powołana przez Komisję Europejską w 2011 r.

Unia zaleciła wprowadzenie specjalnych, rodzinnych programów alfabetyzacji, które poprawiłyby umiejętności czytania i pisania zarówno rodziców, jak i dzieci, rozwijanie wczesnej edukacji i opieki nad dziećmi. Inne proponowane rozwiązania to zatrudnianie większej liczby specjalistów od nauki czytania i zapewnianie słabym uczniom indywidualnej pomocy i wprowadzenie atrakcyjnych materiałów do bibliotek, także w postaci elektronicznej.