Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PolskieRadio 24
Mateusz Rekłajtis 02.08.2017

Marek Gróbarczyk: chcemy zahamować budowę Nord Stream 2

– Działania, które podejmujemy mają jedno na celu, zahamowanie tej szkodliwej inwestycji, która przeczy integracji Unii i jej bezpieczeństwa energetycznego – mówił w audycji Rozmowa Poranka – 24 Pytania minister gospodarki wodnej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk. Gość odniósł się do planowanej budowy gazociągu Nord Stream 2. W ostatnich dniach stanęła ona pod znakiem zapytania, po przyjęciu przez Kongres USA ustawy, dającej możliwość nałożenia sankcji na firmy, uczestniczące w tym projekcie.    
Marek GróbarczykMarek GróbarczykPR24/MR

Minister przypomniał, że koncepcja bezpieczeństwa energetycznego UE mówi, że nie może następować koncentracja dostaw z jednego kierunku. – Tymczasem po wybudowaniu drugiej nitki Rosja będzie dostarczała 50 proc. gazu, to jest zdecydowanie pomieszanie koncepcji unii energetycznej – wskazywał.

W ocenie gościa, mamy pewien dualizm traktowania w części UE. Widocznym jest, że silny może więcej, czemu należy się zdecydowanie przeciwstawiać. – Mamy doświadczenia z obszaru budowy Nord Stream 1, gdy jako opozycja wykorzystaliśmy wtedy wszystkie możliwe sposoby, by zablokować tę inwestycję. Niestety ówczesny premier na konferencji z Angelą Merkel w Berlinie zgodził się na realizację – wyjaśnił.

Priorytety Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej

Marek Gróbarczyk mówił również o priorytetowych dla ministerstwa projektach. Jednym z nich jest odbudowa stoczni i rynku zamówień, który będzie napędzał ten przemysł. – Dzisiaj rynek stoczniowy wygląda w ten sposób, że nie ma gdzie produkować tych statków i polską stocznie są wybitnie przygotowane do tego, by je uruchamiać na nowo i zacząć produkować. Drugi element to cały proces zleceń z ramienia polskich armatorów, którzy do tej pory budowali statki w Chinach, dzisiaj priorytetem jest to, by budowali w polskich stoczniach – wyjaśniał. Dodał, że stocznie docelowo mają być wykorzystywane także przez marynarkę wojenną. Jego zdaniem stocznie trójmiejskie i na zachodnim wybrzeżu to miejsca, gdzie powinno następować duże zaangażowanie wojska w rozwój tego przemysłu.

Minister odniósł się także do budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. – Jesteśmy w ostatnim okresie przygotowania do inwestycji, projekt został wyłoniony, na początku września podamy lokalizację tego przekopu. Ten proces będzie trwał do przyszłego roku, gdy rozpocznie się budowa – wskazywał. Drugą, ważną inwestycją będzie budowa tunelu pod Świnoujściem. – To rzecz nie do pomyślenia, że w przypadku cofki, czy wysokiego stanu wody do Polski jedzie się przez Niemcy. Jest to inwestycja integracji Wyspy Uznam z Polską, która powinna nastąpić wiele lat temu – przekonywał.

Gość zaznaczył, że priorytetem ministerstwa jest również uruchomienie żeglugi na polskich rzekach: Odrze, Wiśle, Warcie i Noteci. Pierwszym elementem ma być udrożnienie Kanału Gliwickiego, by umożliwić regularny transport barek z węglem do Wrocławia i Opola.

Więcej w nagraniu.

Gospodarzem programu była Dorota Kania.

Polskie Radio 24/ip

_____________________

24 Pytania - Rozmowa Poranka w Polskim Radiu 24 - wszystkie audycje

Data emisji: 02.08.2017

Godzina emisji: 7:35