Polskie Radio

Gdzie jest granica automatyzacji pracy przez sztuczną inteligencję?

Ostatnia aktualizacja: 31.10.2025 16:06
We wtorkowej audycji "Świat 4.0" będziemy rozmawiać o automatyzacji pracy - czy sztuczna inteligencja to realne zagrożenie dla młodego pokolenia pracowników, które dopiero wchodzi na rynek pracy?
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Shutterstock

Pierwszą godzinę audycji rozpoczniemy od przeglądu najważniejszych wydarzeń ze świata. Następnie porozmawiamy o tym, jak Europa reaguje na automatyzację zakupów. Władze belgijskiego Liège zdecydowały się nałożyć podatek na kasy samoobsługowe - to pierwszy taki krok na całym kontynencie. Decyzja budzi pytania o przyszłość rynku pracy, odpowiedzialność technologiczną i granice automatyzacji. Czy podatek od maszyn może stać się narzędziem ochrony miejsc pracy, czy raczej hamulcem dla innowacji? I jak taki model mogłyby przejąć inne kraje w czasach, gdy handel coraz bardziej przenosi się do świata cyfrowego?


Zobacz także:


W drugiej godzinie "Świata 4.0" przeniesiemy się do Wielkiej Brytanii, gdzie młodym dorosłym coraz trudniej wchodzi się na rynek pracy. Eksperci alarmują: część zawodów, które tradycyjnie były pierwszym etapem kariery, jest dziś zautomatyzowana lub przenoszona poza UK. W efekcie coraz więcej osób w wieku 18-25 lat nie uczy się i nie pracuje. Zastanowimy się, jak sztuczna inteligencja i globalizacja zmieniają start zawodowy młodych pokoleń - i co trzeba zrobić, by technologie nie pogłębiały podziałów społecznych, ale pomagały je zmniejszać.

***

Na audycję z cyklu "Świat 4.0" we wtorek (4.11) o godz. 12.00 zaprasza Weronika Puszkar

kajz

Czytaj także

Sztuczna inteligencja. Jak odpowiedzialnie wprowadzić AI do szkół?

Ostatnia aktualizacja: 18.06.2025 13:55
Sztuczna inteligencja wychodzi z laboratoriów i trafia do szkolnych klas. Jak przygotować kolejne roczniki uczniów, by AI stała się wsparciem w nauce, a nie tylko szybkim sposobem na odrabianie zadań?
rozwiń zwiń
Czytaj także

Mój przyjaciel AI. Jak sztuczna inteligencja wpływa na samotność i emocje u młodych?

Ostatnia aktualizacja: 28.07.2025 12:58
Brytyjski raport "Me, Myself & AI" ujawnia, że już 64% dzieci w wieku 9-17 lat korzysta z AI - nie tylko do nauki, ale też po to, by porozmawiać o emocjach, znaleźć wsparcie czy po prostu… nie czuć się samotnym.
rozwiń zwiń